Loading...
TR

Bayar saman DBKL dari sebelum 1 September atau diblacklist oleh JPJ


Pengguna kenderaan yang mempunyai saman dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tertunggak (saman dikeluarkan sebelum 1 September) diberi tempoh sebulan untuk membuat pembayaran atau berdepan dengan tindakan disenarai hitamkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), lapor The Star. 

Bagi meringankan beban pesalah trafik, DBKL bermurah hati menawarkan kadar khas kompaun serendah RM20 kepada pesalah trafik yang belum menjelaskan notis kompaun kesalahan tempat letak kenderaan bermeter dan lalu lintas.

Pengarah Jabatan Perancang Korporat DBKL Khairul Azmir Ahmad berkata kadar khas kompaun itu akan ditawarkan bermula 1 Sept hingga 30 Sept ini.

"Kompaun khas RM20 diberikan bagi pengguna motosikal, RM30 bagi kereta, MPV, van, lori kecil, pikap, 4WD dan SUV manakala RM50 bagi kenderaan berat seperti lori besar, bas, kren, traktor dan treler.

"Inisiatif ini adalah peluang bagi pesalah trafik menyelesaikan notis kompaun yang diterima sebelum 1 Sept 2018 bagi mengelakkan kes mereka disenarai hitam oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)," katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Namun kadar khas itu tidak termasuk kesalahan yang sudah disenarai hitam (status W) dan kes mahkamah seperti tindakan undang-undang (U), sebutan mahkamah (M) dan waran tangkap (W)), katanya.

Bayaran kadar khas itu boleh dibuat di beberapa lokasi antaranya kaunter bayaran dan kiosk DBKL, pejabat pos, aplikasi mudah alih DBKL Mobis dan portal dalam talian www.myeg.com atau e-bayar. - Bernama

About Cite Malaya

Powered by Blogger.