Loading...
TR

'Abang nampak tak awek tengah suap lelaki itu? Itu tunang saya' - Hancur berkecai hati lelaki ini, tunang curang di depan mata


Dalam tempoh bertunang, banyak ujian yang mendatang dan jika gagal menempuhinya, pasti akan kecundang di tengah jalan yang menyebabkan pasangan kecewa, menderita dan akhirnya tertutup pintu hati untuk mempercayai mana-mana insan yang berhasrat memilikinya. 

Kisah kecurangan yang viral di Twitter @TanSriKadir ini benar-benar membuatkan netizen terasa dan faham akan perasan si lelaki yang ternampak tunangnya sedang bermesra dengan lelaki lain di sebuah kedai makan. Sedangkan dia berusaha untuk membahagiakan gadis itu biarpun dirinya terpaksa berlapar di kemudian hari. 

Walaupun hati membara menahan kemarahan, dia masih mampu mengawalnya dan tidak mengambil sebarang tindakan di luar batasan. Semoga beliau diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan ini.

TADI aku pergi bank dan disapa orang seorang mamat ini dengan mukanya yang bengang. Tetapi mamat itu nampak chill saja.

"Bang, minta tolong boleh ke?" dia tanya. 

"InsyaAllah, apa dia?" aku jawab. 

Dia pun hulur pada aku satu plastik kecil dan di dalamnya ada satu tupperware. Aku check dalam tupperware itu ada apa dan aku noticed ada kway teow goreng. 

"Asal dengan makanan ini?" aku tanya dan assumed dia minta aku tolong buang ke apa kan? Rupanya tidak. 

"Abang nampak tak awek yang pakai baju hijau muda di kedai makan itu?" 

"Berdua dengan lelaki berbaju putih itu ke?"

"Ya bang." 

"Haa, ye nampak. Asal?" 

"Itu tunang saya."

Brader itu pun sambung lagi, "Saya tanya dia dah lunch ke belum. Dia kata belum. Saya masaklah mee ini untuk dia. Sampai saja nak naik office dia, perasan dia tengah suap nasi di mulut jantan itu."

Kemudian aku tanya dia nak aku buat apa dengan mee itu? Manalah tahu dia nak suruh aku bagi pada perempuan itu ke apa kan. Katanya dia bagi dan ikut aku nak buat apa dengan mee itu asalkan jangan dibuang sebab modal dia beli barang untuk buat itu menggunakan saki baki gajinya bulan ini. 

Aku sebak gila doe time ni. Muka brader itu tak handsome pun tapi bila dia kena camni, bapak kesian. Weh, korang yang perempuan asal perangai macam ini eh? Mulut sedap cop lelaki playboy, f*ckboy semua, kaum kau buat perangai camni kau tutup mata?

Dah bertunang, buat cara dah bertunang bai. Kau menyundal dengan jantan lain di belakang tunang kau, kau ingat lelaki ini tak ada hati dan perasaan ke? 

Bila lelaki maki hamun kau, mulalah kau cakap lelaki ini mulut jahat apa bana semua. Tapi kau sedar tak benda yang kau buat ini sakit yakmat? Weh, kau memang tak ada hati perut! 

Aku pandang lama masa brader itu bercakap dengan aku. Aku boleh baca air muka dia yang dia memang kecewa level haa level em aku malas cakap tapi dia memang upset gila tadi. 

To those yang dah bertunang itu aku minta sangat weh! Tolonglah hargai tunang masing-masing. Susah sangat ke? Gaduh, kadang-kadang sampai tawar hati itu benda biasa. Dah nama pun ujian bertunang. Cuba push sikit diri itu untuk setia. 

Kau kena ingat, dunia ini berpusing. Hari ini kau buat kat orang, esok lusa orang buat kat kau pula. Kalau tak kena pada kau, esok lusa kau akan berkahwin, akan ada anak. Allah balas pada anak-anak kau pula, kau nak ke? Sebab itu kifarah ini jangan dibuat main. 

Aku harap sangat Allah kurniakan kekuatan kepada brader tadi. Aku tahu apa yang dia tengah harap ini sakit, memang sakit. Aku dengar pun panas hati. Ini pula dia yang mengalaminya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Aku harap aku dijauhkan dari manusia yang tidak pandai bersyukur ini. Aamin. 

Sumber: @TanSriKadir

About Cite Malaya

Powered by Blogger.