Loading...
TR

Remaja dituduh curi iPhone 6 gurunya meninggal dunia, keluarga tuntut keadilan


Seorang pelajar Tingkatan Satu di sebuah sekolah menengah di Nibong Tebal Pulau Pinang, M Vasanthapiriya atau nama panggilannya Piriya, 13, telah dituduh mencuri sebuah telefon bimbit milik gurunya yang juga berbangsa India. 

Dalam kejadian 24 Januari lalu, guru terbabit didakwa telah membawa Piriya ke sebuah bilik dan dikurung sebelum memaksanya mengaku bahawa dia yang mencuri telefon bimbit jenis iPhone 6 berkenaan. 

Bagaimanapun Piriya tidak mengaku berbuat demikian, lalu menyebabkan guru terbabit bertindak memalukan mangsa di hadapan rakan-rakan sekolahnya yang lain. Malah mangsa juga tidak dibenarkan keluar pada waktu rehat dan selepas tamat waktu persekolahan, sebelum guru terbabit bersama suaminya yang juga seorang guru menghantar Piriya ke rumah dengan menaiki keretanya. 

Apabila sampai di rumah, Piriya sekali lagi dituduh mencuri iPhone 6 guru berkenaan di hadapan ahli keluarganya. Tidak tahan dengan dakwaan itu, Piriya kemudian menulis sepucuk surat kepada guru berkenaan dan ibu bapanya sebelum cuba menggantung diri. 

Di dalam surat tersebut, Piriya menegaskan bahawa dia tidak mencuri iPhone 6 itu dan juga meminta maaf kepada ibu bapanya di atas insiden tersebut. 

"I want to thank my parents for taking care (of) me. I love you so much and I am so sorry," tulisnya sebelum cuba menggantung diri dengan menggunakan kain selendang. 


Mangsa sempat dikejarkan ke Hospital Seberang Jaya dan berada dalam keadaan kritikal dan koma sejak hari kejadian. 

Dalam laporan Harian Metro, mangsa dilaporkan telah menghembuskan nafas terakhir pagi tadi disisi ibu bapanya selepas tidak sedarkan diri. 

Ibu saudara mangsa, A Lalitha, 43, berkata keluarga mangsa kini mahu menuntut keadilan untuk Piriya. 


"Telefon bimbit yang hilang kononnya dicuri mangsa dijumpai tercicir di kedai makan. Namun bagaimana dengan anak saudara saya yang kini sudah meninggal dunia?

"Telefon bimbit yang kononnya hilang itu sebenarnya tercicir di sebuah kedai makan sebelum mereka menuduh anak saudara saya mengambilnya. Telefon bimbit sudah dijumpai, bagaiman dengan nyawa mangsa?" katanya. 

Sementara itu, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P Kamalanathan berkata, pihak kementerian akan meneliti kes tersebut dan guru yang berkenaan telah dipindahkan ke pejabat pendidikan daerah buat sementara waktu. 

Presiden Malaysia Tamilar Kural, David Marshel, turut menggesa pihak polis menyiasat dan mengambil tindakan terhadap guru dan suaminya itu yang didakwa telah menggertak mangsa sehingga menyebabkan mangsa mengambil tindakan untuk membunuh diri. 


"Kami sudah membuat laporan polis minggu lalu dan sudah empat hari, sehingga ke hari ini kami masih belum menerima sebarang panggilan daripada polis atau pihak Jabatan Pendidikan Negeri. 

"Kenapa dia? Kenapa mereka masih belum memberikan jawapan terhadap persoalan yang kami ajukan?" soalnya. 

Lapor Harian Metro, Piriya pada hari kejadian telah dipanggil empat orang guru sekolahnya sebelum dituduh mengambil iPhone 6 berkenaan. Walaupun mangsa telah berkali-kali menafikan dakwaan itu, salah seorang daripada guru terbabit telah bertindak memukulnya. 

Guru yang kehilangan telefon bimbit itu juga dilaporkan telah menggugut membuat laporan polis ke atas mangsa. 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.