Loading...
TR

'Kuat minum milo dan malas gosok gigi, doktor terpaksa cabut semua gigi'


Ibu bapa perlu memainkan peranan yang penting dalam soal menjadi kebersihan dan kesihatan gigi anak-anak. Didik anak-anak akan kepentingan dua perkara itu agar ia tidak memudaratkan diri di masa akan datang. 

Gigi kanak-kanak lelaki berusia enam tahun ini terpaksa dicabut semua akibat kerosakan yang teruk dan telah membuatkan gusinya bengkak. Menurut bapanya, gigi anaknya rosak akibat kuat minum milo dan malas menggosok gigi. Bagaimanapun, semua kesakitan itu berakhir apabila kesemua gigi kanak-kanak berkenaan dicabut. Semoga cepat tumbuh gigi dik! 

ALHAMDULILLAH, Hannan dah selamat buang semua gigi. Sekarang dia dalam keadaan separuh sedar. Doktor terkejut juga, biasa orang lain tidur 3 ke 4 jam. Terima kasih semua sahabat, berkat doa semua. 

Untuk pengetahuan semua, gigi Hannan rosak bukan disebabkan kuat makan coklat. Tetapi anak saya ini kurang kalsium selepas susu ibu, dia tidak lagi minum susu dan kuat minum milo serta malas menggosok gigi. Kalau puncanya adalah coklat, dua orang lagi abang dan kakak dia juga akan menerima nasib yang sama. 

Kepada semua yang menghubungi saya (PM), maaf saya tidak sempat nak menjawab semua mesej anda. Tetapi saya jawab bila ada kelapangan. Di bawah saya sertakan kronologi anak saya. 

KRONOLOGI PEMBEDAHAN GIGI HANNAN

Keadaan gigi yang rosak. Rosak teruk sebenarnya. Kalau gigi geraham dalam itu semua dah macam kawah gunung berapi, berlubang.
Kerosakan gigi Hannan bukan berpunca dari kuat makan gula-gula. Punca utama Hannan selepas dua tahun susu ibu, Hannan tidak lagi minum susu. Sebaliknya dia lebih suka minum milo dan lambat lepa. Air kopi ayahnya pun dia minum. Kekurangan kalsium gigi bercampur malas menggosok gigi adalah punca utama kerosakkan gigi Hannan. 

Apabila masuk umur empat tahun, Hannan pernah buat pemeriksaan gigi di klinik swasta. Doktor hanya beri ubat tahan sakit. 

Di pertengahan umur lima tahun, boleh dikatakan setiap minggu Hanna mengalami sakit gigi sampai tak boleh tidur. Sekali lagi bawa Hanna buat pemeriksaan gigi di klinik swasta dan kali ini kerosakkan lebih besar. Gigi geraham dia telah rosak dan berlubang, menyebabkan gusi bengkak. Pada masa yang sama, gigi depan juga sudah rosak menyebabkan nafasnya berbau. 

Kami meminta doktor buang, tetapi dinasihatkan agar membiarkan gigi susu itu tercabut sendiri dan doktor hanya beri ubat tahan sakit yang mampu bertahan seminggu. 

November 2017, sekali lagi kami pergi ke klinik untuk buat pemeriksaan. Masa ini gusi Hannan dah bengkak dan dia sendiri berasa tidak selesa dengannya. Dengan selalu meludah, mungkin sebab gusinya bengkak. Doktor menasihatkan kami pergi ke klinik kerajaan kerana umur Hannan baru lima tahun dan ada risiko untuk buat di klinik swasta (risiko belanja besar, semoga kita rakyat yang membayar cukai mencari hospital kerajaan). 

Permulaan kami pergi ke Klinik Gigi 1Malaysia untuk buat pemeriksaan (doktor baru). Doktor cadangkan bertahan dengan ubat tahan sakit dulu. Untuk cuba merawat gusi dan tahan sakit gigi. Keadaan masih tidak berubah, hanya mampu bertahan satu minggu sahaja. 

Selepas sebulan, kami pergi lagi buat pemeriksaan dan kali ini doktor Klinik 1Malaysia cadangkan tunggu sehingga umur 6 tahun untuk temujanji cabut gigi. 

Umur Hannan masuk 6 tahun, kami kena datang sekali lagi ke Klinik 1Malaysia untuk buat pemeriksaan dan temujanji. Alhamdulillah walaupun doktor lain, tetapi rekod Hannan sudah ada, hanya sambung kes dan buat temujanji dengan pakar untuk rujuk ke Hospital Besar Kuala Terengganu. 

Pertengahan Januari, kami dapat tarikh untuk temujanji di hospital besar. Datang untuk pemeriksaan sekali lagi oleh pakar. Pada mulanya dicadangkan untuk mencabut gigi yang rosak sahaja (cuma tinggal tiga batang sahaja gigi depan yang elok). Sekali lagi diberitahu untuk temujanji mencabut gigi Hannan perlu menunggu 3 hingga 6 bulan. Lamanya, tetapi sebenarnya itu adalah perkara biasa kerajaan sebab kena selesaikan kes terawal. Pihak hospital akan call bila tarikh yang ada. 

Selepas dua minggu buat pemeriksaan pakar, Alhamdulillah dapat panggilan dari hospital dan tarikh diberi 21 Februari untuk datang ke hospital buat pemeriksaan bius dan 22 Februari, Hannan dapat tarikh pembedahan. Alhamdulillah. Beritahu Hannan yang esok nak cabut gigi, suka dia dengar. 

Sebelum masuk bilik bedah, masa ini Hannan puasa dari jam 12 malam. Air masak pun tidak dibenarkan minum sehingga selesai pembedahan.
Perjalanan ke bilik bedah
10.45 pagi 22 Februari 2018, Hannan dibawa ke bilik bedah.

11.15 pagi, Hannan diminta doktor untuk meniup belon (bulan belon sebenarnya, bius yang diletakkan di mulut). Dalam lima minit kemudian, Hannan mula tidur dan saya diminta mencium anak sebelum diminta menunggu di luar. 

Bius sebelum ditidurkan
Alhamdulillah selesai pembedahan yang mengambil masa 1 jam 15 minit. Doktor buat semua gigi susu kerana telah rosak dan menyebabkan gusi bengkak.

Semua gigi yang telah dicabut.
12.30 tengah hari, saya dipanggil dan diberitahu pembedahan sudah selesai. Hannan dikeluarkan dari bilik pembedahan. Semasa berbincang dengan doktor tentang keadaan semasa Hannan, tiba-tiba dia buka mata dan mendengar apa yang kami bincangkan.

Eh?! Terkejut! Sepatutnya dia masih tidur. Memandangkan dia tersedar, saya tanya dia, "Sakit tak Hannan?", dia hanya sekadar menggelengkan kepala sebagai tanda tidak sakit. Penjelasan doktor mencabut semua giginya kerana gigi rosak teruk, gigi depan dah nak keluar gigi kekal serta sudah bergoyang. 

1.00 petang, Hannan dipindahkan ke wad untuk rehat. Masa ini dia tak tidur, cuma asyik salin kapas mulut untuk buang darah. 

30 minit selepas keluar dari bilik bedah. Jururawat bagi air milo ais dan ais sejuk.
1.30 petang, jururawat datang hantarkan milo ais dan ais kosong. Lupa nak beritahu, Hannan kena berpuasa dari jam 12 malam hingga selesai pembedahan. Air masak juga dilarang minum pada masa itu. Jadi dari jam 9.30 malam sebelum hingga jam 1.30 petang, Hannan tidak minum dan makan. 

1.30 - 4.00 petang, masih menunggu pengesahan doktor untuk pulang.

4.30 petang, Alhamdulillah dibenarkan pulang dan Hannan berada dalam keadaan sihat seperti biasa. Perjalanan pulang, permintaan pertama Hannan ialah aiskrim dan saya ajak dia makan roti untuk alas perut. Habis sebiji telur separuh masak dan roti sekeping. Berselera dia macam tak sakit. 

4 jam selepas pembedahan dibenarkan keluar. Permintaan pertamanya ialah aiskrim.

Disebabkan Hannan puasa dari jam 12 malam, sekarang jam 5.30 petang baru jumpa makanan. Bagi makanan lembut, roti goyang. Alhamdulillah habis sekeping roti.

Keesokan harinya, cikgu datang melawat. Siap kira duit dia dapat.
Alhamdulillah selesai masalah gigi Hannan. 

Berkenaan bayaran, untuk klinik swasta, rawatan antara RM40-RM55. Di Klinik 1Malaysia, RM1.00 bagi setiap kali rawatan. Di Hospital Besar PAkar, RM18.00 (jika kakitangan kerajaan adalah percuma atau mungkin RM1.00). 

Diharapkan penulisan saya ini mudah difahami sebab sambil menulis ini, sambil menjawab mesej pertanyaan dari orang ramai. 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.