Loading...
TR

'Diorang suka berdiri keliling mesin tu' - Terus meremang bulu romanya mendengar cerita pesakit itu


Jangan teruskan membaca jika anda tidak punya semangat yang kuat. Peristiwa yang berlaku adalah berdasarkan kisah yang diceritakan oleh penulis. Sama ada benar atau sebaliknya, hanya yang mengalaminya saja tahu. 

Berikut kisah yang dikongsikan oleh Fairy_Fairy di sebuah laman forum tempatan.

MASA saya dan kawan gathering sebab dah lama tak berjumpa, kitorang borak-boraklah tentang kerja. Dalam group ini ada beberapa orang doktor, cerita punya cerita terbukalah cerita tentang pengalaman para doktor ini di hospital. Ada yang lucu dan ada juga yang just plain scary!

DOKTOR Y

1. Masa tu time HO dan bertugas di Unit Rawatan Rapi (ICU). Adalah seorang pakcik ini yang pada masa itu tengah intubated, jadi tak dapatlah bercakap. Pakcik ini berada di ICU agak lama juga. Hari yang tube pakcik ini kena buka dan nak pindah ke wad biasa adalah hari saya pergi buat round. Jadi seperti biasa, kitorang akan bertanya kepada pesakit tentang keadaan diorang okey ke tak okey?


Saya: "Pakcik, macam mana keadaan pakcik? Selesa ke?"


Pakcik: "Okey doktor. Cuma ramai sangat nurse di sini."

Saya: "Oh, memanglah nurse ramai sebab nak periksa pesakit kan."

Pakcik: "Siang memang ramai doktor, tetapi malam lagi ramai! Diorang suka berdiri keliling mesin itu," sambil menunjukkan jarinya ke arah mesin.

Saya pusing badan ke arah yang ditunjukkan oleh pakcik itu, mesin dialisis. 

2. Masih di ICU, another pakcik was intubated. Almost every night badan pakcik ini akan mengeras as if tengah fitting. Jadi kami akan suntik pakcik ini untuk tidurkannya. Bila tube dah dibuka, saya pergilah bertanya tentang keadaan pakcik itu. 

"Saya okey doktor, tetapi itulah, malam-malam kena inject untuk bagi tidur. Saya cuma nak beritahu, ada orang atas kipas itu," katanya. 


DOKTOR A

1. Saya pada masa itu sedang menjaga bahagian kecemasan. Ada dua buah bilik yang kami tak selalu gunakan sebab pernah berlaku kes di bilik itu iaitu bilik dua dan bilik empat. Jadi bilik-bilik ini kitorang akan kunci awal. Jam 10 malam adalah waktu terakhir kami menggunakan bilik-bilik itu. Masa aku kena itu lebih kurang jam tiga pagi. Tiba-tiba lampu bilik dua menyala dan panggil nombor yang seterusnya. Masalahnya, mana ada orang di dalam bilik itu!

2. Masa itu hospital tengah under renovation. Masa saya pergi buat rounds, ada MA ini cerita tentang dia dengan kawannya kena kacau. Diorang lalu di kawasan yang sedang diubah suai itu. Masa ini mereka sedang berjalan sebelah menyebelah sambil berborak. Lama kelamaan kawan MA itu ketinggalan di belakang. Jadi MA berkenaan bertanyalah kenapa jalan lambat sangat. 

"Kau tak nampak ke ada orang tarik kaki aku ni??!!" 

Padahal tak ada apa pun. MA terus tarik kawan dia itu dan lari laju-laju. 


DOKTOR M

1. Masa itu saya dah habis shift. Habis pun jam menunjukkan jam 10 malam lebih kurang. Jadi nak cepat pulang dan berehat. Sampai di kereta, terus hidupkan enjin dan bergerak. Nak keluar ke jalan besar, perlu lalu bilik mayat terlebih dulu. 

Ketika kereta lalu bilik mayat, saya mula terdengar suara-suara dalam kereta. Ingatkan suara itu datang dari luar, jadi saya bukalah tingkap. Tetapi memang suara-suara itu datang dari dalam kereta! Saya tak berani nak tengok ke arah belakang, jadi saya pecut kereta sambil berdoa. Suara itu hilang apabila lalu di satu kawasan ini. Mungkin benda itu nak menumpang saja agaknya. 

2. It is a non-written rule that we don't do blood transfusion waktu malam sebab darah itu selalu akan berkurangan. Ambil dari blood bank 2 volumes. Bila nak buat transfusion, dah kurang satu volume. 

Sumber: Fairy_Fairy

About Cite Malaya

Powered by Blogger.