Loading...
TR

'Kalau minum milo nanti kulit anak hitam, betul ke?' - Dah 2018 pun ada soalan camni


Tidak dinafikan, adakalanya wujud segelintir pengguna Facebook bertanyakan soalan-soalan yang kurang cerdik dan tidak masuk akal. Hendak ditegur, bimbang pula tersentap. Nak dihentak kepala sendiri ke dinding, kita yang sakit. Apa yang boleh dibuat, dua tangan ke bahu dan mata pandang ke atas. 

Baru-baru ini, seorang wanita yang sudah tidak dapat menahan kesabarannya menghadap soalan-soalan pelik di sebuah group Facebook, menegur segelintir golongan ibu-ibu berkenaan. 

MACAM mana saya boleh berada dalam group Facebook Kelab Ibu Mengandung Malaysia (KIM) ini? Pening kepala saya menghadap soalan-soalan yang tidak masuk akal dalam group ini. 

Soalan: "Betul ke minum milo, anak jadi hitam?" 

Anak tak hitam kak, tahi awak je jadi hitam. Kenapa tak tanya saja kalau minum sirap, anak keluar jadi warna merah tak?


Selepas itu ada jenis bodoh-bodoh alang tunjuk UPT test double line, "Korang rasa ini positive ke negative?". Awak bukannya buat HIV Test. Sebelum awak buat, awak tak tengok ke arahan di belakang plastik itu? Atau awak jenis yang tidak tahu membaca ke macam mana? 


Soalan: "Anak demam ni, apa korang buat ek?"

Apa punya soalan. Bawalah anak pergi ke klinik/hospital. Awak buat apa menggelupur pergi bertanya di Facebook lagi, dah kenapa? 

Soalan: "Agak-agak kenapa dengan mulut anak saya?"

Padahal awak dah boleh agak ada sesuatu yang tidak kena dengan anak awak (penuh dengan kulat susu), awak ingat tukang komen di Facebook boleh mengubat anak awak ke? Itu anak awak ke atau anak diorang? Kot anak awak itu alergik telur, alergik debu, alergik steroids, awak tak payah ambil nasihat tukang komen yang main rasa-rasa. 

Soalan: "Anak kuning ni, nak buat macam mana?" 

Buat apa lagi? Bawalah anak pergi ke hospital mak-mak oi! Takkan awan nak biarkan anak awak kuning sampai jadi jagung?!! 



Hello!! Dah masuk tahun 2018 dah ni. Awak tahu tak zaman sekaransg anak-anak kita belajar sikit punya susah. Awak masih lagi nak jadi mak yang asyik bertanya soalan bodoh merata-rata. Pleaselah! Saya menyampah betul dengan orang yang buat-buat bodoh. 

Eh anak kita nak kena vaksin tak ?
Eh anak kita baru dua bulan boleh tak bagi nestum? 
Eh anak kita dah tiga hari cirit birit tapi takut pula nak bawa pergi hospital, kesian kena cucuk banyak kali?

Satu perkara saya nak cakap yang awak jenis mak yang memang tak ada otak. Saya tengok makeup di profile picture masing-masing dah lawa tetapi lupa nak makeup otak! Kalau ada yang nak terasa, silakan. Berbuih mulut jururawat beri nasihat dari awal awak mengandung sampai bersalin, sampai anak awak masuk tadika dan awak pula sibuk dengan group entah apa-apa itu. 

Tolonglah jadi mak yang ada otak sikit, yang boleh atau berkemampuan untuk berfikir. Boleh?! Kalau saya jadi suami korang, saya rimas! 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.