Loading...
gengsensasi

Panduan Belajar Buat Blog Cara Paling Mudah

Anda mahu dan berminat nak ada blog sendiri tapi tidak tahu macamana nak mula belajar buat blog kan? Pastinya, anda disini sekarang sebab nak tahu panduan lengkap untuk belajar cara-cara bina blog dengan cara yang paling mudah dan ringkas.

blog

Selamat datang blogger baru. Anda memang bijak kerana mahu belajar buat blog dan mungkin bakal blogger jadi terkenal. Seriyus ni.

Saya akan tunjuk bagaimana untuk anda belajar membuat blog sendiri dalam tempoh masa yang paling cepat gampang dan pantas dalam tutorial belajar buat blog gratis lengkap bergambar supaya blogger pemula seperti anda lebih mudah faham.

Lepas siap buat blog dan post artikel pertama, anda sudah boleh berbangga kerana kini bergelar seorang blogger. Bangga giler gelaran tu tau. Ada blog. Seorang blogger. Wow!

Sudah siap belajar buat blog, boleh la pula buat duit dengan blog, atau buat blog untuk bisnes, buat blog yang unik dan menarik, jadi blogger terkenal lepas tu kaya raya hasil iklan dan jualan produk. Mungkin. Tak mustahil. kah kah. Eh serius la ok.

Untuk memiliki dan memulakan blog anda sendiri tidaklah susah sebenarnya. Cuma ada beberapa perkara penting yang anda wajib tahu agar kesilapan itu tidak akan menjejaskan blog anda pada intaian search engine terutamanya google.

Dengan sedikit kesabaran untuk belajar buat blog sendiri, anda mungkin bakal menjadi seorang blogger terkenal dan popular di laman maya.

Mari kita mulakan. Tapi kalau belum ada masa nak buat sebab tengah gaduh dengan boipren ke, girlpren ke, bookmark la dulu blog saya ni ye. Lebih baik kalau follow facebook, twitter, google+ sentiasapanas. Ikut suka la mana berkenan, semua lagi bagus.

Sori. Kita mulakan panduan belajar buat blog ni sekali lagi.

Saya akan cuba untuk memberi penerangan secara bergambar belajar buat blog yang seringkas, sebaik dan semudah mungkin.

Baiklah. Kita mulakan.

1. Pilihan platform blogspot (blogger) sebagai blog

Kenapa kita kena pilih blogspot? Sebab ianya milik google dan percuma. Sama macam blog saya ni. Untuk pengetahuan, 'blogspot' adalah sama dengan 'blogger'.

Untuk mula membina blog sendiri, anda wajib ada akaun gmail. Fungsi gmail ialah untuk mengirim dan menerima email. Juga untuk login ke akaun sosial google+ dan paling penting untuk login ke dalam blog anda!

Dengan username dan password yang sama, anda boleh login mana-mana diatas. Faham? Boleh login email, google+ dan blog.

Kalau belum ada, sila signup akaun gmail baru anda terlebih dahulu, signup gmail.

Untuk menjadi seorang blogger handalan, pastinya perlu signup terlebih dahulu kan. Dah ke? Cepat.

1. Login ke blogger

Kalau dah ada gmail atau sudah berjaya register gmail baru, sila login ke blogger.com sebagai cara untuk signup blog di platform blogspot bagi membuat blog baru.

Profile

Tips: pilih blogger profile dan klik continue to blogger.

2. Sahkan profile blog anda

Confirm
Tips: tulis nama anda atau boleh juga guna nama pena, nama samaran sebagai penulis. Ikut suka. Lepas tu klik continue to blogger.

3. Cipta blog baru

Create

Tips: Untuk blog yang benar-benar baru, sila klik mana-mana. new blog sebelah kiri atas mahupun cretae new blog yang disebelah kanan bawah.

blog

Tips: Title dan Address adalah nama blog baru anda. Pilihlah nama blog yang paling mudah diingat, sedap atau boleh juga pilih nama anda sendiri.

Ini namanya domain name, juga disebut url blog. Kalau belum ada yang pilih nama pilihan anda, cari lagi nama url sampai dapat, lepas tu sila pilih template.

Ini adalah template paling asas yang pemilik blogspot beri percuma kepada pemula blog. Jangan risau, boleh tukar bila-bila masa macam template blog sentiasapanas yang cantek ni.. ;)

Template adalah rupa kepada blog anda nanti. Kemudian, klik create blog.

4. Menulis artikel baru pertama anda

new+post

Tips: Klik new post.

5. Artikel pertama


Tips: Klik untuk besarkan gambar.

1. Tulis tajuk artikel.
2. Pilih press enter for line breaks, klik done.
3. Sebelum menulis artikel, anda wajib klik html.
4. Labels pula adalah kategori. Pilihlah kategori anda sebaiknya secara tersusun seawal post pertama supaya menyenangkan anda dan pembaca memilih kategori bagi memudahkan capaian pembaca dan memudahkan anda sendiri menyusun jenis-jenis artikel mengikut kategori.

6. Cara tambah gambar dalam artikel

Artikel tanpa gambar umpama masakan tanpa garam, jadi kena la masukkan gambar kan.

Download gambar ke dalam komputer atau smartphe terlebih dahulu atau boleh juga guna gambar sendiri. Ikut panduan upload gambar dibawah.

gambar

Tips: Klik untuk besarkan gambar.

1. Klik Compose. Wajib.
2. Klik mouse macam anak panah diatas.
3. Klik icon gambar pada no '3'

Seterusnya akan keluar pop-up seperti gambar dibawah.

gambar

1. Klik Upload.
2. Klik Choose files dan cari gambar anda tadi dalam komputer atau smartphone.
3. Klik Add selected.

Seterusnya..

gambar

Selepas anda upload gambar;

1. Klik pada gambar.
2. Klik Original size.
3. Klik Publish atau Update pada butang sebelah kanan atas blog ini.

Hasilnya?

gambar

1. View blog. Untuk melihat blog.
2. Edit. Untuk edit semula artikel.
3. Share. Untuk kongsi artikel anda ke akaun Google+ (jika ada)
4.  Delete. Untuk delete artikel. Tapi buat apa nak delete kan?

7. Cara tambah artikel baru atau cipta blog baharu

baru

1. Klik New post untuk membuat artikel baru.
2. Jika anda mahu membuat BLOG BARU selain blog sekarang ini pun boleh. Klik New blog... dan ikuti semula langkah-langkah membuat blog seperti mula-mula diatas.

Selesai.

Sekian langkah-langkah panduan dan cara paling ringkas belajar buat blog di blogspot lengkap bergambar buat pemula paling gratis buat anda. Ulang semula satu persatu kalau masih belum berjaya sepenuhnya.

Jangan lupa share panduan belajar buat blog ini ya. Terima kasih.

Selepas ini, cubalah sendiri untuk membuat blog baru misalnya untuk bisnes, masakan, gosip dan macam-macam jenis blog lagi yang mampu menghasilkan wang atau blog sekadar perkongsian ilmu kepada pembaca.

Tapi, kalau tiada masa nak post artikel atau tak mampu nak urus banyak blog, cukuplah dengan satu dulu.

Sekian perkongsian cara-cara membuat blog dengan blogger melalui langah-langkah dan panduan paling mudah yang anda boleh memahaminya dan tahu cara belajar buat blog sendiri selepas ini.

Tips SEO dan perkara paling penting seorang blogger wajib baca, tahu dan lakukan

Selepas ini apabila anda post apa-apa artikel yang bukannya artikel anda sendiri, artikel copy paste, perkara ini WAJIB anda lakukan supaya tidak dituduh sebagai blogger PENCURI.

Perlu difahami, apa-apa idea orang lain, artikel yang bukan milik kita seharusnya diberikan pautan link dari mana sumber artikel tersebut kita perolehi.

Sebab tu kita selalu melihat apabila mana-mana blog atau laman web menyiarkan informasi dan berita, pada bahagian paling bawah adakalanya diletakkan perkataan sumber yang diikuti link hidup kepada sumber berita.

Jadi, bagaimana dan apa yang anda perlu lakukan jika anda copy paste artikel orang lain? Anda hanya perlu lakukan seperti dibawah;

Canonical

Ingat, seorang blogger perlu jujur dalam setiap tindakan supaya sentiasa dihormati.

Tapi, kenapa perlu meletakkan canonical?

Canonical adalah kod pengakuan dan pemberitahuan kita kepada robot search engine google bahawa artikel kita adalah copy paste.

Blog yang meletakkan kod canonical ini tidak lagi dianggap blog copy paste haram dan tidak akan disekat dari paparan search engine. Nak lebih faham, boleh search canonical di google ya.

Cuma, jika anda menulis sendiri semua artikel, kod canonical ini tidak perlu diletakkan.

Semoga anda mendapat manfaat.

BACA INI JUGA: 'Kerja Dari Rumah Dengan iLancee'

from SentiasaPanas http://ift.tt/2ksWcX7 via IFTTT
via OhKisahnya

About Cite Malaya

Powered by Blogger.