Loading...
IFTTT

Imam Meninggal Dunia Dalam Sujud Selepas Membaca Surah Ini..Maksud Ayat Tu Buat Jemaah Terkejut !!!

Imam Meninggal Dunia Dalam Sujud Selepas Membaca Surah Ini..Maksud Ayat Tu Buat Jemaah Terkejut  !!! |Jamhuri, Imam Masjid Baitut Tharah menghembus nafas ketika mengimamkan solat jumaat kelmarin di Samarinda,kaltim.

Meninggalnya imam yang sangat di hormati dan juga di segani ini turut menjadi perhatian media indonesia,karena jasadnya menebarkan haruman semerbak wangi yang tidak pernah tercium sebelumnya.

Arwah meninggal dalam sujud rakaat pertama,setelah beberapa lama tidak bangun,akhirnya beliau digantikan dengan imam kedua

Menurut saksi Arwah Jamhuri membacakan Ayat dari suroh Al’Ala yang bermaksut :

“Sucikanlah nama Tuhanmu yang Maha Tinggi.Yang menciptakan dan menyempurnakan. Dan yang menentukan dan menunjukkan. Dan kami mudahkan bagimu jalan yang mudah.

Sungguh beruntung orang yang membersihkan diri. Dan ia ingat nama Tuhannya lalu bersembahyang. Namun, kamu mengutamakan dunia. Padahal akhirat itu lebih baik dan kekal”
Pardiansyah yang saat itu sedang berada tepat di belakang Jamhuri maju menggantikan sebagai imam. Salat dilanjutkan. Jamhuri tak jua kunjung bangun dari sujudnya hingga salam.

Setelah solat selesai jemaah lain cuba membangunkan imam Jamhuri namun beliau sudah pun meninggal dunia.

Seketika itu juga Jenzah di angkat ke rumah beliau yang tidak jauh dari masjid,di akui Arwah tidak terlihat sakit.

Bahkan sebelum solat jumat salah seorang jemaah zaini masih sempat berbual dengan arwah yang merupakan orang pertama datang kemasjid itu.

Jam 11 dia sudah datang,lama kami berborak,arwah khusuk berborak tentang anak anak dia,tidak seperti nampak sakit,tapi saat sujud pertama lirih pelan suara takbir “ALLAHUAKBAR” jelas terdengar di pembesar suara.katanya
Menurut warga setempat arwah yang memiliki enam cucu itu dikenali sebagai seorang yang sangat baik,beliau adalah tertua di kampung itu dan akan hadir di setiap waktu solat di masjid itu.

Sementara Mahmudah, anak bungsu yang menjaga Jamhuri. berkata, abahnya yang lahir pada 17 Agustus 1946 itu dikenal keluarga sebagai orang yang taat dan boleh dikatakan tidak pernah ponteng solat berjamaah.

Meskipun kadang kesihatannya kurang baik,abah akan tetap beribadah kemasjid,katanya.

Mahmudah Juga berkata bahwa abah mereka tidak pernah menuntut sembarang pelajaran baik buruk waktu mereka sekolah, kecuali solat lima waktu.

Menjadikan anak sebagai kawan, pendapat anak didengar, bila tidak sesuai dengan ajaran islam kami ditegur dengan tegas namun tidak kasar.

“Selalu memanjakan kami. Meskipun kami sudah berkeluarga, apapun yang kami inginkan selalu dipenuhi,” ujar Mahmudah.
Kerapatan berkeluarga tersebut tidak membuat anaknya melihat tanda tanda bahwa ajal abahnya itu sudah dekat.

Namun pada dua hari sebelum arwah meninggal,anaknya itu mecium bau yang wangi diketahui arwah tidak pernah memakai minyak wangi.sampai saya tegur,namun abah hanya senyum,sambungnya.

Sementara Rukiyah isteri arwah terlihat tampak tegar. Hanya dia satu-satunya yang tidak meneteskan air mata melihat suaminya meninggalkan dirinya lebih dulu.

Hanya sesekali matanya menatap jenazah yang tertutup kain terbaring di depannya.

“Ya, karena sudah waktunya. Dia juga sudah kembali kepada Allah, jadi kita ikhlaskan saja. Saya hanya bisa mendoakan semoga amal ibadahnya diterima. Dan kami yang ditinggalkan mendapat ketabahan,” Katanya

Sejak tahun 1984, mereka sudah menetap di Loa Janan. Suaminya selama tinggal sudah dikenal sebagai tokoh agama di daerah tersebut.

Jamhuri merupakan anak tunggal perantau asal Martapura, Banjarmasin. Sebelum menetap bersama istri di Loa Janan, arwah belajar di Pesantren Darussalam, Martapura.

P.S. 1 – Tips Berguna Buat Si Mata Empat Yang Ramai Tak Tahu !!!
P.S. 2 – Kereta Masuk Air Banjir? Ikuti 3 TIPS Jimat Selamatkan RM3,000 Anda !!!
P.S. 3 – Inilah 7 Gambar RUPA SEBENAR Mak Lampir Yang Buat Ramai Lelaki TERPESONA !!!
P.S. 4 – Kehebatan TEKNOLOGI KETENTERAAN Kerajaan Melayu Melaka Yang Buat Kita Kata WOW !!!
P.S. 5 – Inilah 30 GAMBAR Barang Mangsa Penumpang MH370 Yang Telah DIJUMPAI..19# Paling MENGEJUTKAN !!!

The post Imam Meninggal Dunia Dalam Sujud Selepas Membaca Surah Ini..Maksud Ayat Tu Buat Jemaah Terkejut !!! appeared first on KITA VIRAL.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.