Loading...
TR

'Bila dia keluar, kereta keluarganya sudah tiada...' - 3 hari menunggu, namun ibu bapanya tidak kembali


Tergamaknya hati, namun mesti ada sebab mengapa ibu bapanya berbuat begini sehingga terpaksa meninggalkan anak mereka di sebuah sekolah madrasah yang tidak dinyatakan lokasinya. Status yang dikongsi Syed Azmi itu di Facebooknya mendapat perhatian ramai netizen yang memeprtikaikan tindakan ibu bapa kanak-kanak berkenaan.

Anak sulung berusia 11 tahun dan tidak bersekolah itu diberi tanggungjawab untuk menjaga adik beradiknya di rumah. Satu hari, mereka sekeluarga keluar dan dikatakan mahu bercuti di Cameron Highland dan dalam kesempatan itu, berlakunya kejadian yang tidak disangkakan.

30 APRIL 2018 12.34 TENGAH HARI

ADA seorang budak berusia 11 tahun. Dia anak sulung dari lima beradik. Dia sudah tidak bersekolah dan menjaga adik beradiknya di rumah. 

Mak dan ayah bawa mereka adik beradik keluar berjalan-jalan. Jarang dapat peluang seperti ini, maklumlah susah. Katanya nak pergi ke Cameron Highland dan ini merupakan pertama kali mereka pergi. 

Tetapi mereka berhenti di sebuah sekolah madrasah sebab nak gunakan bilik air. Si abang ini pun disuruh pergi. 

Bila dia dah siap dan dah nak balik, tengok-tengok ayahnya tak ada, maknya tak ada, adik beradiknya tak ada dan kereta mereka pun tak ada di depan mata. 

Bukan terlupa, tetapi dah tiga hari berlalu tiada pun yang datang balik. Lalu pihak sekolah madrasah itu ambil dan tolong jaga. Tetapi dua hari yang pertama, dia berdiri di satu sudut dan tidak bergerak, seperti protes. 

Kita mungkin tidak tahu masalah mereka. Tetapi ini bukan jalan yang terbaik. Masih ada harapan. 


2 MEI 2018 1.56 PETANG

Salam semua. I found the location of the boy but due to the sensitivity and request I was assured that the boy is safe. I am hopping to meet the kid but trying it out diplomatically. 

So for now, all I know he is safe and family was consulted. All I can do is pray and put in the trust. I just built the trust and so I tak berani nak push it. Until I tengok sendiri baru I boleh cakap. Lagipun the meadrasah memang baik, so kena intervene slowly. 

Semuanya nampak elok buat masa ini. Kanak-kanak itu sudah ceria di tempat itu. Harap ini dapat membantu.

Tak tahu nak rasa macam mana

About Cite Malaya

Powered by Blogger.