Loading...
gengsensasi

Hukum Makan Ikan Yang Tidak Dibuang Perut


Soalan : Ustaz.. Di perak ada menjual ikan rebus yang dimasak terus selepas ditangkap dan baru2 ini saya mendengar ceramah bahawa ikan rebus itu haram dimakan sebab direbus sekali dgn isi perutnya.. Betulke ustaz?
Jawapan :
Ulama berselisih pendapat najis daripada haiwan dagingnya boleh dimakan Imam Syafie mengatakan najis secara mutlak tetapi Imam Malik, Imam Hanafi dan Imam Hanbali megatakan suci.Dalam kitab Al-Majmuk Syarah Muhadzab, Imam Nawawi mengatakan:
ŁˆŁ‚ŲÆ Ų³ŲØŁ‚ أن مذهبنا أن Ų¬Ł…ŁŠŲ¹ Ų§Ł„Ų£Ų±ŁˆŲ§Ų« ŁˆŲ§Ł„Ų°Ų±Ł‚ ŁˆŲ§Ł„ŲØŁˆŁ„ نجسة من ŁƒŁ„ Ų§Ł„Ų­ŁŠŁˆŲ§Ł† ، سواؔ Ų§Ł„Ł…Ų£ŁƒŁˆŁ„ ŁˆŲŗŁŠŲ±Ł‡ ŁˆŲ§Ł„Ų·ŁŠŲ± وكذا روث Ų§Ł„Ų³Ł…Łƒ ŁˆŲ§Ł„Ų¬Ų±Ų§ŲÆ ŁˆŁ…Ų§ Ł„ŁŠŲ³ له نفس سائلة ŁƒŲ§Ł„Ų°ŲØŲ§ŲØ ŁŲ±ŁˆŲ«Ł‡Ų§ ŁˆŲØŁˆŁ„Ł‡Ų§ نجسان على المذهب ، ŁˆŲØŁ‡ قطع Ų§Ł„Ų¹Ų±Ų§Ł‚ŁŠŁˆŁ† ŁˆŲ¬Ł…Ų§Ų¹Ų§ŲŖ من Ų§Ł„Ų®Ų±Ų§Ų³Ų§Ł†ŁŠŁŠŁ† . ŁˆŲ­ŁƒŁ‰ Ų§Ł„Ų®Ų±Ų§Ų³Ų§Ł†ŁŠŁˆŁ† ŁˆŲ¬Ł‡Ų§ ضعيفا في طهارة روث Ų§Ł„Ų³Ł…Łƒ ŁˆŲ§Ł„Ų¬Ų±Ų§ŲÆ ŁˆŁ…Ų§ لا نفس له سائلة ، ŁˆŁ‚ŲÆ قدمنا ŁˆŲ¬Ł‡Ų§ عن حكاية ŲµŲ§Ų­ŲØ Ų§Ł„ŲØŁŠŲ§Ł† ŁˆŲ§Ł„Ų±Ų§ŁŲ¹ŁŠ أن ŲØŁˆŁ„ Ł…Ų§ ŁŠŲ¤ŁƒŁ„ ŁˆŲ±ŁˆŲ«Ł‡ طاهران ŁˆŁ‡Łˆ غريب ، ŁˆŁ‡Ų°Ų§ Ų§Ł„Ł…Ų°ŁƒŁˆŲ± من نجاسة ذرق Ų§Ł„Ų·ŁŠŁˆŲ± ŁƒŁ„Ł‡Ų§ Ł‡Łˆ مذهبنا
Maksudnya, “Sudah dijelaskan dalam mazhab kita (yakni mazhab Syafi’i) bahawa seluruh kotoran haiwan, tahi burung dan kencingnya itu najis. Baik haiwan yang halal dimakan atau tidak. Adapun burung, tahi/kotoran ikan dan belalang dan haiwan yang darahnya tidak mengalir seperti lalat, maka hukum kotoran/tahi-nya dan kencingnya adalah najis menurut mazhab (Syafi’i). Ini pendapat ulama Irak dan segolongan ulama Khurasan.
Najisnya kotoran burung semua adalah pendapat majoriti mazhab Syafi’i.
KOTORAN HEWAN SUCI MENURUT MAZHAB HANBALI, MALIKI DAN HANAFI
Menurut mazhab Hanbali, seluruh kotoran dan kencing haiwan yang halal dimakan itu suci.
Ibnu Qudamah seorang ulama mazhab Hanbali dalam Al-Mughni mengatakan:
ŁˆŲØŁˆŁ„ Ł…Ų§ ŁŠŲ¤ŁƒŁ„ لحمه ŁˆŲ±ŁˆŲ«Ł‡ طاهر … قال Ł…Ų§Ł„Łƒ : لا ŁŠŲ±Ł‰ أهل العلم Ų£ŲØŁˆŲ§Ł„ Ł…Ų§ Ų£ŁƒŁ„ لحمه وؓرب لبنه نجساً …. ŁˆŁ‚Ų§Ł„ ابن المنذر : أجمع ŁƒŁ„ من نحفظ عنه من أهل العلم على Ų„ŲØŲ§Ų­Ų© الصلاة في Ł…Ų±Ų§ŲØŲ¶ الغنم ، ؄لا Ų§Ł„Ų“Ų§ŁŲ¹ŁŠ ف؄نه Ų§Ų“ŲŖŲ±Ų· أن ŲŖŁƒŁˆŁ† Ų³Ł„ŁŠŁ…Ų© من أبعارها ŁˆŲ£ŲØŁˆŲ§Ł„Ł‡Ų§
Maksudnya, “Kencing dan kotoran/tahi haiwan yang halal dimakan itu suci. Imam Malik berkata: Ahlul ilmi tidak menganggap kencingnya haiwan yang halal dimakan dan meminum susunya itu najis. Ibnu Mundzir berkata: Ahul ilmi sepakat atas bolehnya solat di kandang lembu kecuali Imam Syafi’i yang mensyaratkan harus selamat dari kencing dan kotoran sapi itu.
Kesimpulan: Haiwan yang halal dimakan baik itu haiwan laut seperti ikan dan udang, haiwan udara seperti burung, atau haiwan darat seperti kambing, dll maka kotoran dan kencingnya hukumnya :
1. Menurut mazhab Syafi’i hukumnya najis, kecuali pendapat sebagian kecil ulama mazhab Syafi’i yang mengatakan suci.
2. Menurut ulama mazhab yang lain seperti mazhab Hanbali, Maliki dan Hanafi, hukumnya suci.
Oleh itu ikan yang direbus bersama isi perutnya menurut mazhab Syafie najis dan ikan rebus tersebut tak halal di makan tetapi menurut majoriti ulama di dalam mazhab Maliki, Hanafi dan Hanbali adalah suci dan ikan rebus tersebut hukumnya halal dimakan.
Adapun kotoran / najis haiwan yang haram dimakan dagingnya seperti babi, burung elang, buaya, anjing, biawak dll maka ulama dari keempat mazhab sepakat atas kenajisannya. Wallahu a’lam

Sumber : islamituindah.my


via Bin Usrah

About Cite Malaya

Powered by Blogger.