Loading...
TR

17 pegawai keselamatan ditahan SPRM kerana curi wang tunai RM3.5 juta dari pejabat bekas PM


Seramai 17 Pegawai Keselamatan di Jabatan Menteri direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam atas dakwaan mencuri wang tunai berjumlah RM3.5 juta daripada pejebat bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak pada malam Pilihan Raya Umum Ke-14 IPRU14) lalu.

Menurut sumber, wang RM3.5 juta itu adalah sebahagian dari dana pilihan raya UMNO. 

"Para anggota keselamatan adalah sebahagian daripada pasukan bertugas malam itu untuk menyediakan kawalan keselamatan di jabatan berkenaan. 

"Mereka yang ditangkap adalah orang yang pada masa itu ditugaskan untuk menjaga bangunan utama di mana terletaknya pejabat perdana menteri.

"Dipercayai apabila mereka mengetahui BN akan kalah pilihan raya, mereka memutuskan untuk mengambil sesuatu untuk diri mereka sendiri dan masuk ke pejabat bekas perdana menteri," katanya. 

Kata sumber, wang itu tidak disimpan dalam peti keselamatan dan keseluruhan wang itu telah disapu bersih oleh kumpulan terbabit yang berusia antara 31 dan 51 tahun. 

Difahamkan, pihak berkuasa mula curiga apabila kumpulan berkenaan dilihat menayangkan kemewahan mereka secara mendadak seperti membeli kereta dan motosikal baru. 

Ekoran itu, SPRM telah menyita wang tunai berjumlah RM978,800, lima buah kereta, 11 buah motosikal dan pelbagai barangan kemas seperti cincin, gelang, empat rantai, 11 telefon bimbit dan perkakasan elektrik. 

Lima buah kereta itu adalah Volkswagen Golf GTI, tiga buah kereta Honda dan sebuah Perodua Alza. 11 motosikal terdiri dari lima berjenama Yamaha dan selebihnya berjenama Honda. 


Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, pasukan penyiasat masih dalam proses mengumpul bukti dan melakukan proses penilaian harga susulan sitaan berkenaan. 

Kesemua suspek ditahan reman selama lima hari selepas diperintah oleh Mahkamah Majistret Putrajaya dan siasatan akan dijalankan mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009. 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.