Loading...
TR

'Kau beli dulu kereta Wira buruk dik' - Lelaki bengang diberi layanan biadab oleh Sales Advisor


"Serious rude gila Sales Advisor ******* ********* ini," demikian luah Shafiq Iqwan di Twitternya yang kesal dilemparkan kata-kata seperti itu ketika mahu bertanya mengenai prosedur membeli kereta baharu. 

Menurut Shafiq, dia bersama dengan ibunya datang ke pusat jualan kenderaan jenama itu dan berhasrat mahu membeli kereta baru. Namun tidak menyangka, kakitangan yang melayani kehadiran mereka dengan kata-kata yang sepatutnya diucapkan oleh kakitangan terbabit. 

"Kau beli dulu kereta Wira buruk ke, Waja buruk ke dulu. Baru RM7,000-RM8,000 je dik. Nanti dah dapat kerja elok sikit,  baru datang balik jumpa akak."

Menceritakan semula apa yang berlaku, baca seterusnya di bawah: 


SEMALAM saya, mak dan adik saya pergi ke showroom ******* *********. Kononnya nak beli Myvi baru, tak pun Bezza. Jadi, saya ambil cuti dan mak saya pun ambil cuti. 

Mak saya duduk nun jauh di sana, di Batang Kali, Hulu Selangor. Saya duduk di Shah Alam. Dia datang semata-mata nak guarantorkan saya. 

Kami baru saja kehilangan seorang insan yang sangat penting, iaitu bapa saya, seminggu yang lalu. Al-fatihah. Jadi, ini adalah pertama kami buat kami nak berurusan membeli kereta apa semua. 

Jadi, saya siapakan semua dokumen yang penting termasuk dokumen mak saya bagi memudahkan pihak berkenaan kelak. 

Saya jemput mak saya di SS15 Subang dan terus pergi ke Glenmarie. Sebaik saja masuk ke showroom, memang tiada orang yang melayani kami. Saya mencari-cari juga siapa yang boleh melayani kehadiran kami dan datang seorang kakak ini bertanya, "Yes, ada apa?" 

Saya cakaplah, "Kami datang nak tanya tentang kereta." 

Dia tanya saya, "Nak beli kereta apa?". Jadi saya kata, nak beli Myvi 2018. Tapi Bezza pun okey juga sebab saya fikir, tak perlulah nak beria ambil Honda ke apa ke, sebab saya baru berumur 23 tahun. 

Dia pun mintalah dokumen apa semua dan saya pun tunjukkanlah. Nak tahu apa yang dia cakap? 

"Tengok pada payslip adik ini, kami memang terus reject saja," katanya. 

Saya punyalah sedih tak tahu nak cakap apa. Katanya lagi, saya nak beli Viva pun tak lepas. Korang rasa? Down ke tak saya? 

Saya pun tanya, berapa gaji basic untuk beli Bezza? Dia kata, basic gaji kena ada RM2,700 sebulan. 

Are you F*cking kidding me? Kalau basic RM2,700, orang tak datang beli Bezza. Baik orang beli Honda Jazz, tak pun Volkswagen. 

Kemudian dia kata, "Kau belilah Wira buruk dulu dik. Nanti dah dapat kerja bagus, baru datang balik jumpa akak." 

Weyh! Sumpah rude, depan mak saya pula dia berkata begitu. Awak kerja sales, saya pun kerja sales, sama-sama makan komisyen. Tetapi company saya tak ajar untuk biadab dengan pelanggan samapai begitu sekali. 

Daripada merendah-rendahkan saya, awak boleh saja cakap, "Akak cadangkan adik beli kereta secondhand dulu. Nanti adik dah stabil, baru beli kereta baru."

Sumpah awak kakitangan paling tak profesional. Kata kerja 12 tahun konon, patutlah 12 tahun masih duduk sebagai Sales Advisor. Orang lain kerja 12 tahun nak naik mencanaklah pangkat dia. 

Tetapi, bila mak saya tunjuk payslip dia sebab nak guarantorkan saya, barulah dia nak respect pelanggan. Bodoh, kan? Tapi saya orang yang tenang. Sebab apa? Sebab tenang is good. Jadi saya pun counter baliklah, apa lagi. Tetapi dengan cara sindiran. 

"Tak apalah kak, nanti say adah kaya, saya datang balik beli Bezza dari akak okey?"

Yelah, RM2,700 basic, fresh graduate mana yang dapat RM2,700 sebulan? Sumpah gila babi. 

Jadi saya ajak mak keluar dari situ. Mak saya marah sangat pada kakitangan terbabit yang melayani kami seperti orang datang meminta sedekah. 

Baru tanya Bezza dah kena pijak seperti itu. Belum saya tanya tentang Myvi lagi. Silap-silap mau dia ludah muka saya. Haihlah dunia. 

Jadi, saya nak berpesan kepada semua yang bekerja sebagai Sales Advisor, janganlah sesekali merendah-rendahkan pelanggan seperti itu sebab kita tidak tahu kemampuan atau tebal mana dompetnya. Kita sama-sama manusia, layanlah semua sebagai seorang manusia yang bertamadun. Jangan biadab sangat. Okey? Salam. 

Sumber: @ShafiqIqwan

About Cite Malaya

Powered by Blogger.