Loading...
TR

'Didenda RM400 je, tapi lari sampai ke Indonesia'


Datuk Seri Jamal Md Yunos dijatuhkan hukuman denda maksimum RM400 oleh Mahkamah Majistret Shah Alam selepas mengaku bersalah di atas pertuduhan memecahkan botol arak menggunakan penukul besi di pintu pagar Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor, tahun lalu, lapor Harian Metro

Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar itu membuat pengakuan tersebut selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Raja Noor Adilla Raja Mahyaldin. 

Berdasarkan pertuduhan, Jamal didakwa memecahkan sejumlah botol arak menggunakan penukul besi sehingga mendatangakan bencana, bahaya dan kegusaran awam dan perbuatan itu dilakukan di hadapan pintu pagar keluar Pos (1) Bangunan SUK Darul Ehsan, pada jam 10.15 pagi, 5 Oktober 2017. 

Ekoran itu, Jamal didakwa mengikut Seksyen 290 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM400 jika disabitkan bersalah. 

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Amirah Haziqah Zulkifli, manakala Jamal diwakili peguam Datuk Mohd Imran Tamrin.

Mohd Imran terdahulu memohon jumlah denda dikurangkan kepada RM50 atas alasan perbuatan yang dilakukan oleh Jamal itu hanya sekadar gimik bagi membantah pesta arak 'OktoberFest' yang bakal diadakan di Selangor. 

"Tujuan sebenar gimik itu dilakukan atas kepentingan awam walaupun ia mendatangkan bahaya. Pada pendapat beliau (Jamal), meminum arak kesannya lebih bahaya daripada gimik yang dilakukan itu,” katanya.

Bagaimanapun, Amirah memohon mahkamah menggenakan hukuman setimpal kerana mengambil kira posisi Jamal sebagai individu yang dikenali dan memberi pengajaran akan kesalahan yang dilakukannya. 

Sumber: Harian Metro

About Cite Malaya

Powered by Blogger.