Loading...
SIL

Haji 1MDB. Selepas Lama Berdiam Diri, Ini Respon Najib Buat Ramai Termangu

Kalau Lepas Di Dunia, Kat Akhirat Memang Takkan Terlepas. Itu Janji Allah.

Haji 1MDB. Selepas Lama Berdiam Diri, Ini Respon Najib Buat Ramai Termangu | Isu haji 1MDB yang dikatakan berasal dari wang curi, lepas lama berdiam diri, akhirnya Najib beri respon. Baca selanjutnya.

NAJIB AKAN TANGGUNG DOSA

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata jemaah hari yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang terhadap tajaan diterima mereka untuk menunaikan rukun Islam itu.

“Jemaah haji yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang kerana dana yang digunakan untuk membantu mereka menunaikan Rukun Islam ke-5 ini adalah dari sumber halal kerana saya akan menanggung dosa yang besar jika ia adalah sebaliknya,” katanya.

Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad ketika berucap di suatu majlis di Tokyo berkata kerajaan tidak lagi akan menghantar jemaah untuk menunaikan haji dengan menggunakan wang yang dicuri.

Beliau jelas menyindir “program amal” Yayasan 1MDB yang menaja perjalanan haji percuma.

“Ramai orang tidak akan dapat melaksanakan haji kali ini kerana kerajaan tidak akan membayar haji mereka dengan wang yang dicuri.

“Jika anda mahu, kita boleh mencuri dan bayar, tetapi kita tidak percaya pada cara mencuri wang,” kata beliau di hadapan warga Malaysia yang menetap di Jepun.

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan orang-orang yang dekat dengannya dituduh memperalatkan 1MDB untuk menyelewengkan dana daripada syarikat milik negara itu.

Bagaimanapun, Najib menafikan sebarang salah laku atau mengambil dana awam untuk keuntungan peribadi. (Sumber: Malaysiakini)

SPRM SERBU PEJABAT SSER ISU PAIP RM9.4BILION

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu pejabat Suria Strategic Energy Resources (SSER) susulan pendedahan oleh kerajaan berhubung skandal projek saluran paip gas membabitkan RM9.4 bilion.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengesahkan bahawa laporan sudah dibuat dengan suruhanjaya berkenaan.

Jelas Lim, pihaknya sudah mengambil alih pejabat SSER yang dimiliki Kementerian Kewangan.

Dalam kenyataan untuk memaklumkan perkembangan tindakan ke aras pegawai perbendaharaan, Lim berkata Presiden SSER Datuk Mohammed Azhar Osman Khairuddin sudah dipecat dari jawatan sebagai pengarah syarikat berkenaan.

“Kementerian Kewangan sedang melantik satu jawatankuasa eksekutif (exco) yang akan diketuai oleh sebuah firma perakaunan.

“Jawatankuasa ini akan mengambil alih operasi syarikat serta menyiasat semua transaksi dan urusan yang dilakukan oleh SSER,” katanya. (Sumber: Malaysiakini)

The post Haji 1MDB. Selepas Lama Berdiam Diri, Ini Respon Najib Buat Ramai Termangu appeared first on SAYALUVISLAM.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.