Loading...
TR

'Ini realiti sebenar pekerjaan' - Cabaran dapatkan kerja di masa akan datang


Sejajar dengan anjakan paradigma yang berlaku di seluruh dunia, isu teknologi menjadi aspek terpenting di dalam sesebuah negara. Kini, ramai yang mengeluh dengan isu pengangguran yang semakin tinggi ekoran daripada keperluan teknologi lebih diperlukan berbanding tenaga manusia.

Isu ini bukan sahaja membimbangkan pelajar lepasan universiti, malah para pelajar mula risau untuk mengambil subjek mana yang bersesuaian. Kita sedia maklum bahawa, akademik merupakan teras penting untuk kita mengejar peluang pekerjaan walaupun terpaksa bersaing secara sengit. 

Namun, berbekalkan akademik yang ada, kita perlu sentiasa mengubah kita menjadi seorang yang kental menghadapi apa jua rintangan yang ada di depan mata untuk memperolehi kejayaan yang cemerlang.

Keiken Talk sebelum ini telah menarik minat netizen dengan status beliau yang berkongsikan mengenai sikap masyarakat Jepun yang mempunyai tahap disiplin yang tinggi walaupun ketika itu baru sahaja dilanda gempa bumi.

Kali ini, Keiken Talk memuat naik status mengenai perkongsian mereka yang membuka minda para pelajar sekolah mengenai kerjaya dan jati diri mereka. Perkongsian ini turut menyedarkan kita tentang belajar mengenai realiti kehidupan dan usaha yang berterusan.

MINGGU lepas di sebuah Sekolah Menengah Sains, kami diminta berkongsi topik kerjaya. Sebelum kami buat perkongsian, kami tanya dulu cikgu yang menjemput kami, adakah perlu kami jujur atau tidak? 

Jujur bermaksud cerita perkara sebenar yang berlaku seperti peluang pekerjaan. Tidak pula bermaksud bagi cerita kejayaan, suruh belajar rajin-rajin dan skor A. Tapi, cikgu sekolah tersebut minta kami berkongsi perkara sebenar yang berlaku dan ini yang sebenarnya kami nak. Maka kami mulakan sesi perkongsian dengan pelajar Tingkatan 5 dengan 1 hingga 2 soalan.

"Siapa nak jadi doktor, angkat tangan."

Maka beberapa pelajar angkat tangan dan kami tanya kenapa. Selepas mereka beritahu sebab, kami pun beritahu;

"Awak tahu tak, kebanyakan doktor yang habis Housemanship tahun ini berkerja secara kontrak di hospital kerajaan. Maksud kontrak, kerajaan boleh buang awak pada bila-bila masa dan lagi tak best, biasanya pekerja kontrak gajinya mahal tapi awak dapat gaji yang biasa seperti doktor yang berkerja tetap."

Mereka terkesima. Kemudian, kami tanya soalan seterusnya, siapa nak jadi Engineer? Seperti tadi, beberapa orang angkat tangan dan kami tanya kenapa. Selepas itu kami bawa  satu pendapat;

"Dulu, ketika robot mula diciptakan, orang bergaduh pendapat. Ada yang kata, kalau robot ganti kerja manusia seperti packaging produk, habis itu manusia nak buat kerja apa? Masa itu, orang kata manusia buat robot. Tapi tengok sekarang, yang buat robot itu pun robot! Yang control hanya seorang dua Engineer, yang lain nak kerja apa?

"Ini tahun 2018 dan awak berumur 17 tahun. Realiti peluang pekerjaan adalah seperti ini dan bagaimana nasib awak pada umur 23 tahun nanti?"

Sekali lagi dewan diam membisu. Kemudian kami mula mengangkat semula muka para pelajar yang seperti sudah hilang harapan. Tahukah para pelajar sekalian, 10 tahun lepas tiada sesiapa pun terfikir dengan main game boleh buat duit dan menjadi kaya-raya? 10 tahun lepas, tak ada sesiapa pun terbayang upload video di YouTube boleh menjadi jutawan dan hidup senang-lenang?

Asasnya, pekerjaan manusia sentiasa berubah. Zaman dulu, memburu binatang jadi satu pekerjaan tetapi sekarang pemburuan bertukar menjadi penternakan. 

Tapi hakikatnya, ada sesuatu yang tak berubah iaitu diri kita. Tidak salah mengimpikan jadi doktor walaupun tahu di masa hadapan mungkin manusia tidak akan menggunakan khidmat doktor lagi. Tak salah mengimpikan diri itu menjadi engineer walaupun tahu di masa hadapan mungkin orang tak pandang pun engineer. 

Ingat pesan Rasulullah. Baginda bersabda; 

"Andai kamu tahu esok kiamat dan di tangan kamu ada benih kurma, tanam!" 

Maksudnya, walaupun kita tahu apa yang kita nak usaha itu pasti hancur, tapi kita masih ada peluang untuk berusaha,usaha! Jangan hilang semangat. Jadi, untuk masa ini, laburkan nilai pada diri sendiri yang mana nilai itu SAH pada mana-mana zaman. 

Kami tekankan 3 perkara yang penting untuk hidup di masa akan datang iaitu:
  • Jati diri dan prinsip hidup.

Orang yang hebat, dia ada jati dirinya. Walau keadaan berubah, dia tidak berubah. Hatinya kental.  Bagaimana membina jati diri? Hanya dengan mengenal tujuan hidup. Bagaimana mengenal tujuan hidup? Hanya dengan cara mengenal Tuhan.
  • Soft Skill
Zaman persekolahan ialah zaman di mana satu-satunya waktu yang kita tidak akan dimarah dan dibuang jika kita buat salah. 

Kami kata,"Tahukah adik-adik bahawa adik-adik ialah kumpulan manusia yang paling gembira sekarang? Kenapa? Sebab adik-adik tidak perlu fikir mana nak cari duit untuk makan lepas ini."

Guna peluang di sekolah dengan sepenuh-penuhnya. Belajar bercakap, menulis dan berkawan. Semua ilmu ini tidak akan berubah walaupun keadaan berubah. Walaupun manusia sakit dan ketika itu yang rawat ialah doktor, kita masih perlukan kawan untuk bercakap dan bersembang. Gilap Soft Skill.
  • Ilmu kehidupan iaitu belajar

Bukan belajar untuk SPM sahaja tapi belajar juga dari alam. Belajar bagaimana kawan kita berjaya, bagaimana kita gagal. Belajar bagaimana cikgu boleh buat itu kita tak boleh. Belajar bagaimana kereta bergerak. Belajar, belajar, belajar dan terus belajar! 

Tukar cara kita melihat kehidupan. Jangan lihat dengan mata yang biasa sebaliknya pakai kaca mata 'curiosity'. Namun, jaga batas.

Dan sesi perkongsian kali ini kami matikan sekali lagi dengan hadis di atas supaya adik-adik terus maju ke depan. Ingat, walau dunia sentiasa berubah, ada satu perkara yang kita boleh kawal iaitu diri kita. Jangan salahkan takdir kita dilahirkan bila, dilahirkan lelaki atau perempuan tapi terima hakikat dan berusaha ke hadapan!

Jika ada sekolah-sekolah ingin memanggil kami berkongsi pengalaman atau motivasi kepada pelajar, boleh PM kami. Tiada bayaran akan dikenakan. Kenapa kami buat ini secara percuma? Sebab kami yakin, untuk menjadikan rakyat Malaysia mempunyai budaya-budaya positif seperti di Jepun dan cara yang paling senang ialah dengan membina anak-anak muda.

Sumber: Keiken Talk

About Cite Malaya

Powered by Blogger.