Loading...
TR

'Doktor kata berpunca dari jamu' - Wanita hilang sebelah ovari kerana dimamah 'jamu'


Para pengguna khususnya golongan wanita seringkali diberi peringatan agar berhati-hati apabila membeli dan menggunakan produk-produk kecantikan termasuk jamu di pasaran kerana terdapat banyak lambakan produk yang tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). 

Sudahlah tidak berdaftar, bahan-bahan yang digunakan pula tidak diketahui dari mana asal usulnya menyebabkan para pengguna terdedah kepada bahaya dan kesan sampingan yang boleh mendatangkan masalah kesihatan. 

LAGI confession pengamal jamu. Kali ini jamu 'Sweet D***' by Kak KM. Alah yang iklan bukan main terkinja itu. Ini ada seorang mangsa jamu dia sampai kena buang ovari sebelah. Kita tengok dia mampu terkinja lagi ke tak. 

Kejap lagi adalah Me-layu yang cakap ini semua fitnah nak menutup periuk nasi orang katanya. Orang-orang seperti ini elok kita suruh dia saja bayar treatment mangsa-mangsa jamu ini semua. 

Testimoni nak yang elok saja. Ini testimoni ovari orang yang dah barai ini jangan lupa letak sekali nanti sewaktu promote jamu. Kau tunggu kejap lagi ada alasan cliche pengguna jamu:

"Aku makan elok je, dia salah makan tu." 

"Salam abah, ada benda nak share. Tapi nanti kalau nak post tolong sangat-sangat abah edit ye. Jangan nampak nama kawan saya. Kisahnya saya betul-betul menyesal suggest pada kawan saya makan jamu kak km. Dia makan bermula bulan Januari. Februari, dia dah masuk hospital. Tapi hari ini dia baru beritahu saya."

Nak beritahu ni, sorry kalau terasa ke apa. Aku dah buang sebelah ovari aku. Ada infection, rosak tube aku bagailah. Sekarang aku berada dalam pantang. Doktor kata berpunca dari jamu atau aku minum manis seperti air milo bagai, tetapi jamu one off la. 

So aku rasa sebab jamu kak km itu la. Kau jangan makan tau. Rahim aku rosak, kena buang. Kau jangan makan tau, buang saja. Bukan tuduh jamu itu, ini kan kerja Allah. 

Selepas makan jamu itu, aku mula rasa sakit. Tapi doktor dah diagnos aku punya infection, kesan dari jamu. Mungkin orang lain okey, aku saja yang jadi begini. Mungkin aku minum minuman manis, gaya pemakanan ke, tak tahulah. 

Tetapi sebab one off diagnos itu ada jamu. Doktor ada sebut dan doktor nak tengok jamu itu. Aku kata aku dah buang. Aku tak adalah report tentang brand jamu itu. Tetapi memang rosak rahim dan tube aku sampai kena buang sebab ia jadi memburuk di dalam dan ada kuman makan bahagian dalaman aku. 

Mungkin berpunca dari aku juga yang salah makan macam-macam. Tetapi kalau boleh jangan makan jamu itu, sebab takut jadi begini. 

Kau jangan consume apa-apa pun jenis jamu lagi kecuali yang kau rasa betul-betul bagus dan memang mak-mak makan ke. 










Sumber: Khairul Yoi

About Cite Malaya

Powered by Blogger.