Loading...
TR

Beri lembu sado dengar bacaan al-Quran agar dagingnya lembut dan bermutu tinggi


Kerajaan Negeri Kelantan dilaporkan sedang merangka beberapa pelan tindakan bagi menjadikan negeri itu sebagai pengeluar lembu pedaging berkualiti setaraf dengan daging 'kobe' yang terkenal dengan harga mahal dan lembut, lapor Astro Awani

Untuk itu, Kerajaan Negeri bercadang untuk memperdengarkan bacaan al-Quran kepada lembu dengan harapan dagingnya akan lembut dan bermutu tinggi. 

Exco Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Teknologi Hijau, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, cadangan itu adalah sebehagian dari pelan tindakan kerajaan ke arah usaha berkenaan. 

Menurutnya, Kelantan mempunyai lebih 19,000 penternak lembu dan kebanyakkan penternak berkenaan mahir berurusan dengan binatang mereka sehingga lembu yang berada di Kelantan lebih jinak. 

Baru-baru ini juga, Kelantan telah memperkenalkan daging lembu bermutu tinggi yang dikenali sebagai Naim Beef. 

“Melalui program Naim Beef, kita rangka pelan, buat penyelidikan kerana lembu di sini lebih jinak kerana diantara ciri ciri untuk daging hebat lembu ini kena rilek jinak jadi program naim beef ini merupakan program penyusunan sistem petani mengikut sistem dirancang ke arah mengeluarkan daging yang baik” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Karnival Antarabangsa Bio Kelantan 2018 di Kelantan Trade Centre (KTC), disini petang semalam.

Katanya lagi, Kelantan merupakan negeri kedua tertinggi mengeksport lembu ke luar dan juga merupakan negeri pertama yang mengeksport lembu Sado dari baka Cherolee yang bernilai tinggi. 

Difahamkan, lembu baka Cherolee ini agak pelik kerana ianya jinak ketika berada di Kelantan berbanding di luar Kelantan, ia bersifat liar. 

Lembu Sado yang diimport dan di bawa masuk dari benua Eropah mampu di jual dengan harga antara  RM12,000 - RM15,000  seekor.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.