Loading...
TR

'5 barangan asas takkan dinaikkan jika BN terus diberi mandat di PRU14' - Menteri KPDNKK


Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainudin memberi jaminan lima barangan keperluan asas iaitu beras, minyak masak, gas masak, tepung dan gula tidak akan dinaikkan jika Barisan Nasional (BN) terus diberi peluang untuk mentadbir negara ini, lapor Harian Metro.

Beliau berkata, lima barangan tersebut adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan harganya dikawal bagi menjaga kepentingan rakyat. 

"€œIni kerana lima barangan keperluan itu digunakan pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira taraf dan ia menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan harganya dikawal.

"Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri memaklumkan harga barangan ini tidak boleh dinaikkan kerana ia untuk kepentingan rakyat sebab itu saya tidak naikkan,”€ katanya selepas merasmikan Karnival Jualan Koperasi dan Kenduri Rakyat peringkat Kedah di Felda Lubok Merbau, Padang Terap, hari ini. 

Turut hadir bersama, Menteri Pendidikan yang juga Ahli Parlimen Padang Terap, Datuk Seri Mahdzir Khalid. 

Jaminan Menteri KPDNKK itu sekali gus menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang kononnya harga barangan asas termasuk lima barangan tersebut akan dinaikkan. 







Sementara itu, beliau berkata, Program Jualan Sentuhan Rakyat yang dianjurkan KPDNKK berjaya memberi manfaat buat kira-kira empat juta rakyat di seluruh negara, sejak ia diperkenalkan dua bulan lalu.

Hamzah berkata, ia membuktikan program diperkenalkan kerajaan itu berjaya memberi manfaat buat rakyat dalam mengurangkan bebanan kos sara hidup.

Mengulas lanjut, beliau berkata, program yang sudah diadakan di 700 lokasi di seluruh negara itu sehingga kini berjaya mencatat nilai jualan sebanyak RM35 juta.

“€œApa yang kita lakukan ini adalah untuk membantu rakyat dan ia terbukti apabila kira-kira empat juta rakyat mendapat nikmatnya daripada usaha kita ini,”€ katanya.

Program Jualan Sentuhan Rakyat menawarkan 27 barangan keperluan rakyat yang dijual pada harga jauh lebih rendah berbanding di pasaran.

Antaranya, setiap pek milo dijual pada harga RM10 berbanding RM16 di pasaran, daging lembu dijual pada RM10 sekilogram (sekg) (RM25 sekg di pasaran) dan beras RM10 bagi 10 kilogram (RM26 di pasaran) selain bawang, minyak masak dan gula yang masing-masing dijual pada harga RM1 sekg.

Pada masa sama, Hamzah berkata, cadangan penganjuran program jualan ini dibuat sejak dua tahun lalu, namun ia hanya boleh dilaksanakan sekarang bagi memastikan ia benar-benar berjaya.

Katanya, ia sekali gus menafikan dakwaan bahawa penganjuran jualan itu hanya diadakan sempena musim Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

“€œIa bukan semata-mata sebab PRU namun ia memakan masa untuk dianjurkan sebab kita nak pastikan barangan yang dijual mencukupi... kita mahu ia benar-benar berjaya dan bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga.

“€œKita akan meneruskan program dengan mengusulkannya kepada jemaah menteri,”€ katanya.

Sumber: Harian Metro

About Cite Malaya

Powered by Blogger.