Loading...
TR

Wanita kehilangan 'aset penting' setelah menjalani pembedahan pembesaran payudara


Dua tahun yang lalu, seorang wanita yang dikenali sebagai Lee, menjalani pembedahan pembesaran payudara di sebuah klinik pembedahan plastik di Hangzhou, China. Keseluruhan prosedur itu telah menelan kos sebanyak 60,000 Yuan (RM37,000), lapor Nanyang. 

Pembedahan itu berjalan dengan lancar tanpa sebarang komplikasi. Namun tidak lama selepas itu, luka di dada Lee mula berdarah, ditambah pula dengan kawasan areola dan putingnya menjadi kehitaman. Lee kembali semula ke klinik itu untuk mendapatkan penjelasan. Doktor di klinik berkenaan memaklumkan, apa yang dialami oleh Lee itu adalah normal. 

"Awak sepatutnya tunggu sehingga kulitnya tertanggal, kemudian dada awak akan kelihatan cantik dan sempurna," kata doktor berkenaan. 

Akur dengan nasihat doktor terbabit, Lee menunggu sehingga Januari 2017. Malangnya, tiada sebarang perubahan dan keadaannya menjadi semakin teruk. Malah doktor yang sama juga mengakui keadaan Lee semakin merosot lalu segera merujuknya ke hospital. 

Setelah pemeriksaan dilakukan, doktor mendapati tisu di bahagian puting dan areola Lee telah mati. Tisu-tisu yang telah mati itu pula perlu dibuang segera dan Lee perlu dibedah.

Malangnya pembedahan itu menyebabkan Lee kehilangan puting dan areola. Lee yang masih belum berkahwin bimbang jika keadaan itu menghalang dirinya mencari pasangan di kemudian hari. 



Apa yang lebih mengejutkan ialah, doktor yang melakukan pembedahan pembesaran payudara Lee itu bukanlah seorang pakar bedah plastik yang berkelayakan. Sebaliknya lelaki itu adalah doktor gigi. 

Lee kemudian memfailkan saman terhadap doktor gigi terbabit. Tetapi lelaki itu hanya dikenakan denda 3,000 Yuan (RM1,850) dan tidak dikenakan sebarang hukuman penjara. 

Lee kini dalam usaha menuntut bayaran ganti rugi sebanyak 30,000 Yuan (RM18,500) dari klinik berkenaan bagi menanggung kos pembedahan keduanya di hospital. 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.