Loading...
TR

'Tahun 2017, saya kerugian RM20,000 kerana terlalu percayakan housemate' - Mangsa


Kerana terlalu percayakan rakan serumah, seorang wanita mengalami kerugian RM20,000, sebelum membuat laporan polis untuk tindakan lanjut. Menurut mangsa, Nadia McWillson, dia langsung tidak menyangka rakan serumahnya itu sanggup menipu dan menyalahgunakan dokumen-dokumen peribadinya untuk membuat pembelian kereta terpakai. 

Lebih teruk lagi, suspek juga telah mencuri empat balang berisi wang kertas RM5 yang dikumpulnya sejak tahun 2007 hingga kini yang berjumlah hampir RM4,000, digunakan oleh suspek untuk membayar bayaran pendahuluan pembeli kereta Perodua Axia. 

Semoga kejadian yang menimpa mangsa menjadi pengajaran buat anda semua agar berhati-hati di masa akan datang dan tidak terlalu percaya pada orang di sekeliling. 

TAHUN 2017, di mana saya kehilangan RM20,000 oleh kerana kawan. Ceritanya begini. 

Saya ada kawan, kami kenal pada tahun 2010. We used to work together di salah satu agensi kerajaan. We knew each other, I thought pretty well. But sadly, no. Truely, no. 

Yeah, kitorang pernah satu rumah selama enam tahun. Enam tahun, jumpa hampir setiap hari. So, isu kepercayaan memang tidak wujud langsung because you thought there was no problem, like at all sepanjang enam tahun duduk satu rumah. 

Yes, aku tertipu. How she did it? She used my documentation! Dia gunakan MyKad saya, lesen memandu saya untuk beli kereta Perodua Axia dan kereta itu pun bukan dia yang guna tetapi tunang dia! 

Yes! Dia beli kereta menggunakan nama saya dan kereta itu pula digunakan oleh tunang dia. Seriously saya tak tahu. Kantoi bila semalam ada seorang mamat datang ke rumah dan kata, 

"You tak bayar kereta dah tujuh bulan!" 

And I was like, damn no! Kereta saya, arwah abah saya dah habis bayar kot. Then saya cuba relaks dan berfikir. Siapa penama kedua kereta itu? Kereta jenis apa dan apa nombor pendaftaran kereta itu? 

Happened to be, that guy said "Kereta Axia, JP*12*2." 

Itulah kereta yang tunang housemate saya gunakan. Saya tak sangka, dokumen saya digunakan oleh dia tanpa pengetahuan saya dan saya juga baru tahu betapa senangnya proses beli kereta secondhand. Saya pelik sebab saya langsung tiada di situ untuk tandatangan segala-galanya. Macam mana boleh terlepas?

Jadi, saya terus menghubungi housemate saya itu dan tanya dia apa yang berlaku. Kemudian barulah dia cakap perkara yang sebenar. Selain daripada dia mencuri salinan MyKad dan lesen memandu saya yang dia ambil sendiri dari fail di dalam bilik saya, dia juga mengaku menggunakan duit tabung saya untuk downpayment. 

Yes, dia tahu saya jenis yang menabung duit kertas RM5, RM10 dan RM20. Jadi, duit note RM5 yang saya simpan dari tahun 2007 hingga 2017 ada lebih 15 balang semuanya, dia guna empat balang penuh duit tabung RM5 saya. Dan saya langsung tak perasan sebab saya fikir saya dah simpan kemas dan semuanya akan selamat. Malangnya tidak. 

Bila saya tanya berapa jumlah duit yang ada dalam empat balang itu, it was almost RM4,000! Ya, hampir RM4,000!

Saya sedih sebab kawan saya sendiri buat begini. My own housemate. Dia kata dia terpaksa buat sebab dia dah nak kahwin dan tunangnya perlukan kereta untuk pergi kerja. Kalau tak ada kereta, tunang dia tak nak kerja. 

Saya sedih, sangat-sangat sedih sebab saya ingatkan saya cuma hilang RM4,000. Tetapi sebenarnya saya rugi RM16,000 sebab saya baru dapat tahu sewa rumah saya bayar double. Kerana percaya, saya selama ini fikir sewa rumah RM1,600, tetapi sebenarnya cuma RM800. 

Ya, cuba bayangkan duit sewa rumah RM800. Tapi dia cakap pada saya sewa rumah RM1,600. So kami bayar RM800 seorang. Ya, saya tertipu. Sumpah saya menangis sekarang. 

Jadi, selama saya duduk berdua dengan dia sejak 2015, cuma saya seorang saja yang bayar duit sewa rumah. Secara teknikalnya, dia tak bayar langsung. 

Ya Allah, saya murung, sakit hati, marah dan sedih. Saya mula duduk dengan dia sejak 2011. Saya tak tahulah dia tipu saya ke tak tentang sewa rumah sebab kami empat orang, bayar sewa pun RM250 seorang. Tetapi sejak 2015, saya mula duduk berdua dengan dia.

Saya ditipu. Apa yang saya patut buat guys? Saya dah ugut dia untuk buat laporan polis. Tetapi jauh di sudut hati saya masih ada rasa kasihan pada dia. Tetapi saya rugi RM20,000. Ya Allah, sepanjang malam saya menangis. 

Thank you guys for the advises and DM. Just consulted with seorang lawyer ini and right now we are on our way to balai polis. 

Saya rasa sedih sebab saya rasa tertipu oleh kawan baik saya sendiri. But yeah, she can also make me trouble. Ada chances saya bleh diisytiharkan muflis kalau tak bayar. 

You all janganlah cakap saya bodoh. I was at the stage where I am still shock, sebab itu saya tanya apa yang saya patut buat. Sorry gais. 

About Cite Malaya

Powered by Blogger.