Loading...
SIL

Selepas Baitulmaqdis. Ini Pengumuman Terkini Trump Yang Lebih MENGEJUTKAN Lagi

Selepas Baitulmaqdis. Ini Pengumuman Terkini Trump Yang Lebih MENGEJUTKAN Lagi | Saya Luv Islam – Belum reda lagi isu Baitulmaqdis, Trump terkini membuat pengumuman yang lebih mengejutkan lagi bila berkata Israel akan…..

LAGI TEMPAT BERSEJARAH UNTUK ISRAEL

Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump memberi isyarat Tembok Barat atau Tembok al-Buraq di Baitulmaqdis akan menjadi sebahagian daripada Israel.

Pengumuman itu dibuat dua pegawai kanan Rumah Putih, kelmarin di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat.

Kedua-dua pegawai yang enggan identiti mereka didedahkan turut menolak sebarang senario yang tidak mengekalkan kawalan Israel ke atas kawasan itu yang juga dikenali sebagai Tembok Ratapan.

ISRAEL NAK JUGA TEMBOK BARAT

“Seperti yang dikatakan presiden, sempadan khusus kedaulatan Israel akan menjadi sebahagian daripada perjanjian status akhir. Kami tidak boleh membayangkan Israel akan menandatangani perjanjian damai tanpa Tembok Barat,” kata salah seorang daripada mereka.

Dalam perkembangan berkaitan, tentera rejim Zionis menembak mati empat penduduk Palestin manakala lebih 150 lagi cedera terkena tembakan peluru hidup ketika protes berterusan di wilayah Gaza dan Tebing Barat.

SEJARAH TEMBOK AL BURAQ YANG RAMAI TAK TAHU

Tembok Al-Buraq akhirnya menjadi tempat ibadat Yahudi dan di bawahnya telah dibina terowong-terowong yang digali oleh mereka dalam perancangan mengembalikan pembinaan kuil mereka.

Merupakan satu bahagian dari dinding atau tembok sebelah barat Masjid Al-Aqsa yang terletak antara Pintu Magharibah di sebelah selatan dan Madrasah Tankaziah (Mahkamah Syariah) di sebelah utara.

Panjangnya ialah 50 meter dan ketingiannya kurang dari 20 meter. Ia dikenali dengan nama Dinding Atau Tembok Al-Buraq kerana Nabi Muhammad Sallahualaihiwasallam mengikat Buraq padanya pada hari peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

Semenjak pertengahan awal kurun ke 19 masehi, kaum Yahudi mendakwa terdapat di bawah Tembok Al-Buraq satu batu besar yang kembali sejarahnya kepada zaman Rom.

Mengikut dakwaan mereka, ia merupakan baki binaan kuil mereka yang kedua dan merupakan dinding sebelah barat bagi kuil tersebut. Mereka menjadikan tembok tersebut sebagai tempat menangis di atas kehilangan kerajaan mereka sehinggalah mereka menamakan tembok tersebut sebagai Tembok Tangisan.

Semenjak waktu tersebut, di bawah pemerintahan Kerajaan Islam di Al-Quds, kaum Yahudi dibenarkan menziarahi tembok tersebut atas dasar toleransi agama. Namun penduduk Al-Quds membantah apabila Zionis membawa trompet dan peralatan-peralatan ibadat mereka yang lain serta mereka mahu menukarkan tembok tersebut sebagai gereja Yahudi dengan bantuan pihak berkuasa penjajah Britain di Bandar Al-Quds.

Ini mengakibatkan tercetus satu revolusi yang dinamakan Revolusi Al-Buraq yang berlaku pada tahun 1929 masehi yang menyebabkan Yahudi terpaksa membuat penangguhan untuk meyahudikan kawasan tersebut beberapa ketika sehinggalah Al-Quds jatuh ke tangan penjajah Yahudi Zionis pada tahun 1967 masehi dan telah menguasai tembok tersebut sepenuhnya dan Pintu Magharibah yang berdekatan dengannya.

Mereka telah membuang semua kesan-kesan sejarah Islam di tembok tersebut dan merobohkan Medan Magharibah yang bersambung dengannya dan menukarkan medan tersebut sebagai tempat ibadat mereka dan menamakannya dengan Medan Tangisan.

Semenjak itu, Zionis telah mengambil sepenuhnya Tembok Al-Buraq dan medan yang berhadapan dengannya. Mereka juga menggali di sekitar dan di bawah Masjid Al-Aqsa untuk membuat terowong-terowong di bawah perancangan pembinaan terowong yang dinamakan Al-Hasymunaim.

Terowong ini bermula dari Medan Al-Buraq di sebelah selatan sehinggalah ke Pintu Al-Ghawanimah di sebelah utara. Darinya akan terpecah terowong-terowong lain antaranya terowong yang memanjang ke selatan sehingga sampai ke Kawasan Salwan yang terletak di sebelah selatan Masjid Al-Aqsa. Setengah terowong dipercayai dibina sehingga sampai ke kawasan bawah medan atau kawasan lapang Masjid Al-Aqsa dan dindingnya.

Pihak penjajah Zionis sekarang telah membuang bukit kecil yang berada di jalan ke Pintu Al-Magharibah dengan tujuan meluaskan Medan Al-Buraq meliputi kawasan selatan tembok yang terletak di selatan pintu tersebut.

Satu jejantas besi dibina di medan Al-Buraq menghubungi pintu tersebut dan ia membolehkan pihak Yahudi memasukkan sebilangan besar tentera Yahudi pada bila-bila masa bagi menguasai Masjid Al-Aqsa.

Bagi mereka yang mengikuti perkembangan ini, mereka percaya semua perancangan yang dilakukan oleh Yahudi seperti penguasaan terhadap Tembok Al-Buraq dan Medan Al-Buraq, menggali terowong-terowong, membuang bukit kecil di jalan ke Pintu Al-Magharibah dan selainnya merupakan rangka kasar perancangan untuk membahagikan Masjid Al-Aqsa kepada dua bahagian iaitu satu bahagian untuk kaum muslimin dan satu bahagian untuk Yahudi bagi membina gereja mereka.

Jejantas yang dibina oleh Yahudi terus bersambung ke Bab Al-Magharibah memudahkan bagi mereka memasukkan tentera mereka ke Masjid Al-Aqsa bila keadaan memerlukannya.

Sumber : Berita Harian

The post Selepas Baitulmaqdis. Ini Pengumuman Terkini Trump Yang Lebih MENGEJUTKAN Lagi appeared first on SAYALUVISLAM.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.