Loading...
TR

'Saya mohon maaf, tiada niat nak menjatuhkan guru-guru lain'


Sejak viralnya kisah seorang guru praktikal yang berjaya membuatkan pelajarnya yang pendiam tersenyum dan mula berinteraksi dengannya, ada segelintir individu yang kurang senang dengan ceritanya itu yang dianggap merendah-rendahkan usaha guru-guru lain (jawatan tetap) di sekolah berkenaan. 

Enggan orang ramai terus salah faham terhadap kisah itu, Amy Mistika tampil memberi penjelasan berikut:

ASSALAMUALAIKUM

Saya minta maaf banyak-banyak jika ada yang terasa hati atau tersalah faham dengan cerita saya. Saya tidak berniat untuk memburukkan sesiapa. Saya cuma nak berkongsi pengalaman saya pada laman Twitter saya sendiri. Tidak lebih dari itu. 

Ya, saya guru praktikal yang hanya mengajar selama empat bulan sahaja di sekolah tersebut. Saya menganggap setiap insan yang ada di sekolah itu banyak berjasa pada saya dalam mempelajari menjadi seorang guru. Jadi, sikit pun saya tidak berniat untuk menjatuhkan air muka sesiapa. 

Saya mengaku silap saya, terlalu seronok bercerita sehingga terlepas pandang dengan ayat saya berkenaan dengan 'cikgu...' itu. Saya memang bersalah, maafkan saya. 

Di sini, saya ingin menjelaskan semula agar tiada yang salah faham. 

"Dia memang dah tak boleh buat apa. Biar je. TERPAKSA abaikan"

Saya tahu cikgu itu sudah cuba pelbagai inisiatif. Cuma Kah Shzen tetap sama. Tambahan, Guru Tetap mengajar jauh lebih banyak kelas dan waktu berbanding guru praktikal, jadi itu adalah kekangannya. 

Guru Tetap juga mostly dah berkahwin. Mereka perlu uruskan rumahtangga dan anak-anak juga. Jadi, saya rasa tidak adil kalau saya yang lebih banyak masa terluang ini tak gunakan masa tersebut untuk membantu pelajar yang terlepas. 

Tambahan, saya pernah belajar bahasa mandarin. Jadi saya gunakan peluang ini untuk mendekati pelajar cina, memupuk minat belajar maths sebelum saya habis praktikal. Sebab kebanyakkan mereka lemah sebab tidak faham Bahasa Melayu. Bukannya cikgu mengajar tak bagus. 

Untuk yang ini pula,

"Ohh, dia tu selalu tunduk tenung meja je dalam class. Saya selalu panggil dia takde kepala. Tak boleh buat apa dah dia tu"

Tentang tak ada kepala itu sebenarnya, cikgu itu buat lawak saja sebab dia memang jenis yang kelakar. Sama seperti semua cikgu, dia sudah berusaha untuk mendekati setiap pelajar termasuk Kah Shzen. Tetapi mungkin Kah Shzen tidak faham Bahasa Melayu, jadi kekangan buat cikgu berkenaan. 

Saya highlightskan kata-kata cikgu tersebut sebab saya rasa ayat mereka inilah yang menjadi cabaran untuk saya ubah Kah Shzen. 

"Kalau mereka dah tak boleh buat, apa salahnya saya cuba buat"

Itu maksud saya. Cuma silap saya sebab saya cuma highlightskan kata-kata mereka, tapi tak menjelaskan dengan lebih terperinci sehingga ada yang salah faham. 


Seikhlasnya, saya tiada niat nak menjatuhkan mana-mana pihak. Saya minta maaf. 

Pelajar berkenaan juga sudah saya maklumkan yang saya cerita tentangnya. Dia tiada masalah tentang apa yang saya ceritakan. 

Dan sejujurnya saya seronok berpraktikal di sekolah tersebut sebab semua kakitnagan, pentadbir dan guru sangat-sangat banyak membantu saya. Jauh di sudut hati saya nak menjatuhkan mereka. Tapi saya dah buat silap dalam penulisan ayat sehingga ada yang salah faham. Saya mohon maaf. 

ARTIKEL BERKAITAN:

About Cite Malaya

Powered by Blogger.