Loading...
KV

Disebalik Kemewahan Dubai, Ada ‘Rahsia Tersembunyi’ Yang Ramai Tak Tahu !!!

Disebalik Kemewahan Dubai, Ada ‘Rahsia Tersembunyi’ Yang Ramai Tak Tahu !!! | KITA VIRAL – Dubai adalah satu dari tujuh emirat dan kota terpadat di Uni Emirat Arab. Terletak di sepanjang pantai selatan Teluk Persia di Jazirah Arab.

Populasi penduduk Dubai sekitar 280 juta orang, Sekitar 85 persen populasi Dubai adalah warga negara asing yang datang dari 200 negara. Dubai terkenal sebagai kota paling mewah dengan penduduknya yang gemar berfoya-foya.

Di Dubai, kamu bakal menjumpai fasiliti serba canggih, kenderaan mewah diparkir merata-rata, ATM yang boleh mengeluarkan emas, dan masih banyak lagi. Rasanya agak sulit menemui orang miskin di sana.

Pasar Emas Murah

Gold Souk adalah pasar yang khusus menjual perhiasan emas dengan harga yang dapat ditawar namun dijamin keasliannya. Terdapat lebih dari 300 kedai yang memperdagangkan perhiasan secara eksklusif.

Pernikahan di Dubai

Dubai memiliki banyak tempat pernikahan yang begitu mewah dan serba gah. Rasanya seperti di filem-filem yah…

Mobil Berlapis Emas

Kereta emas bukanlah mitos.

Namun di sebalik semua kemewahan itu, terselit kisah kemiskinan yang tak banyak orang tahu.

Area setinggan di Dubai jarang dipaparkan dan boleh dikatakan cukup tersembunyi. Banyak penduduk yang tinggal di satu bilik yang kecil dan sempit.

Bahkan yang lebih parahnya, ada yang sama sekali tidak dapat katil dan tidur cuma di lantai secara beramai-ramai.

Para pekerja imigran kebanyakan ditempatkan di penempatan setinggan. Walau bekerja di tempat elit, inilah keadaan mereka ketika pulang dari kerja.

Tempat ini tidak memiliki nama rasmi, khabarnya bahkan tak ada di peta. Lokasi area penempatan ini tidak mudah untuk dikunjungi.

Para imigran ditempatkan di sana agar lebih mudah dikawal oleh perusahaan yang mengsponsori mereka.

Banyak imigran yang ingin kembali ke negara asalnya. Namun itu bukanlah hal yang mudah kerana beberapa dari mereka pasportnya disita oleh agen.

Tidak terbayangkan ya. Kita seringkali melihat kemewahan Dubai, namun selalu ada dua sisi dalam setiap cerita. Semoga banyak masyarakat yang tergerak untuk membantu memperjuangkan perubahan untuk mereka yang disembunyikan di balik topeng kemewahan Dubai.

Sumber : BH

The post Disebalik Kemewahan Dubai, Ada ‘Rahsia Tersembunyi’ Yang Ramai Tak Tahu !!! appeared first on KITA VIRAL.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.