Loading...
TR

Landlord di Malaysia banyak makan duit atas angin, goyang kaki dapat duit bulan-bulan tapi akauntibiliti terhadap tenant, 'ZERO'


Isu pelabur kecil yang memiliki enam buah rumah masih hangat lagi diperkatakan netizen di media sosial. Beberapa individu yang pernah menyewa juga tampil berkongsi pengalaman mengenai landlord di Malaysia dan ada beberapa isu yang perlu diambil perhatian oleh kita semua. 

Semoga perkongsian pengalaman dari Nana ini, membuka mata golongan penyewa dan pemilik rumah sewa.

LET'S talk about landlords in Malaysia, since akak yang ada enam rumah itu buat perangai macam bagus. Shall we? 

Aku sendiri sedang menyewa dan dah menyewa sejak di zaman universiti. This I believe is pretty common for everyone. Especially yang dulu belajar overseas.

Yang aku perasan, landlord di Malaysia ini bersungguh-sungguh pakai title lord itu macam zaman Sheriff of Nottingham. Setakat beli property, kemudian kutip cukai dari tenants bulan-bulan. Accountability? Jauh sekali. 

Mak aku cerita semasa dia menyewa di US dulu, landlord jaga tenant macam jaga princess. Heater rosak tengah malam? Tinggal call, langsung datang. Lampu rumah malap? Berkejar dia datang baiki. 

Level of accountability yang sama aku alami semasa belajar di Yogya dulu. Salah satu landlord aku dulu siap bagi aku makan sebab biasiswa lambat turun. Another one, tolong betulkan komputer (yang aku memang beli sendiri jadi memang aku punya, bukan dia punya). Another one yang offer buatkan laundry, jauh di bawah harga pasaran. 

Tapi itu Yogya. Di Malaysia banyak landlord aku perhati makan duit atas angin. Goyang kaki dapat duit bulan-bulan. Landlord aku yang sekarang, cukai pintu kitorang kena bayar sendiri (dia suruh tolak duit sewa). Maintenance fee tertunggak tak bayar-bayar. Tanya khabar memang mahap la. 

Aku nak tanya pada para landlord Malaysia ni especially akak berlagak rumah enam tu. Kalau accountability terhadap tenant pun zero, adakah korang actually fikir pasal effect korang punya tamak nak jadi landlord terhadap society? Korang ingat korang hoard property macam tu tak beri kesan kepada ekonomi? Kemudian nak berlagak pula, nak perlekehkan anak muda yang kena tempias ketamakan ala kapitalis korang? Yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin tersepit. 

Aku tak faham sangat ekonomi, aku ni universiti pun tak habis. Tapi aku tak buat-buat tak nampak injustice yang berlaku kepada bukan hanya aku seorang, tetapi seluruh generasi. Aku tak go out of my way nak berlagak dan perlekehkan orang yang terjerat dalam sistem tak adil. 

Setahu aku, having a roof over your head, having a place for shelter is a basic human right. Macam aku cakap, aku ni tak pandai sangat.  Aku tak banyak ilmu ekonomi. Tapi kalau sampai satu generasi dah rasa sempit macam ni, shouldn't the system be fixed? 

Also kepada akak berumah enam: 


This: 


Itu yang menambah bengang aku nampak ada orang buat iklan sewakan dia punya apartment, kemudian perlekehkan situasi pekerja imigran yang disumbat ramai-ramai satu housing unit. 

I clap for you. Classism and racism in one tweet. Sistem ini jahanam dan menjahanamkan.

Never thought this would blow up like this. Biasanya kalau aku rant seorang-seorang je tak ada orang layan. Just proves that ini betul-betul suatu masalah sistem dan bukan masalah peribadi. 

Kebajikan tenant tak patut tergantung belas ihsan landlod. Patutnya dienforce oleh law. Keep letting yourselves heard, people. 

Tanya soalan-soalan sensitif. Macam:
  1. Adakah kita boleh adukan landlord tak berhati perut?
  2. Jika boleh nak adu kepada siapa? Kumpulan hak pengguna? Polis? LHDN?
  3. Apa hak kita sebagai tenant?
  4. Apa tanggungjawab landlord? 
Fight for you rights! Make informed choices. Lawan demi hak kita! Buatlah keputusan yang berilmu. I'm glad to see so many people picking this up, but also sad that so many had to experience the same thing. 

Sumber: Nana Wrote

BERITA BERKAITAN:

About Cite Malaya

Powered by Blogger.