Loading...
KV

Wajib Tahu! Ternyata Ada “Rahsia Di Sebalik Angka” Sticker Yg Ditampal Dibuah, Jgn Beli Buah Yg Angka Awalnya ‘8’ !!!

Wajib Tahu! Ternyata Ada “Rahsia Di Sebalik Angka” Sticker Yg Ditampal Dibuah, Jgn Beli Buah Yg Angka Awalnya ‘8’ !!! | KITA VIRAL – Pelbagai buah-buahan ada dipasaran sekarang, sama ada buah tempatan atau import dari luar. Namun jika kita pernah membeli buah dipasaraya atau gerai buah, ada satu info yang ramai tak tahu.

Admin baru tahu nih. Agak-agak korang sudah tahu atau tak? Ternyata penting juga mengetahui erti angka ini?

Pernah tak anda terfikir kenapa ada sticker kecil yang ditampal pada buah? Biasanya pada sticker itu tertulis 4-5 angka. Dan ternyata, angka-angka itu bukanlah sembarang angka tau!

Angka-angka yang tertera pada sticker itu adalah kod PLU, yang mewakili tempat dimana buah tersebut diproduksi, proses pertumbuhan, jenis buah dan sebagainya.

Biasanya buah-buah yang di import dari luar, baru ada sticker seperti ini. Sticker kecil itu seperti “kad identiti buah”.

Perlu dicatat bahawa kod 4 digit angka dengan kod 5 digit angka memiliki erti yang berbeza.

Jika kod PLU terdiri dari lima digit dan dimulai dengan angka 9. Angka ini sering kali disebut sebagai angka yang sempurna.

Sticker produk buah dan sayur yang terdapat angka 9 di depan umumnya buah yang paling selamat dimakan.

Buah ini diproses secara organik, ditanam secara semulajadi tanpa penggunaan pestisida atau bahan kimia lainnya.

Jika kod PLU terdiri dari lima digit angka dan dimulai dengan angka 8, bererti buah dan sayur tersebut adalah produk genetically modified organisms (GMO) atau produk yang sudah diubahsuai secara genetik sehingga tidak semulajadi lagi.

Jika kod PLU terdiri dari empat digit dan dimulai dengan angka 3 atau 4, artinya buah dan sayur tersebut adalah produk tradisional.

Termasuk dengan banyak penyubur tanaman dan pestisida. Oleh kerana itu, sebaiknya bersihkan dulu sebelum memakannya!

Jom kongsi artikel ini pada teman-teman dan orang tersayang, untuk memperingati mereka bahawa buah yang tertampal sticker dengan angka awal 3 atau 4, sebaiknya dicuci dulu!

Kredit : How

The post Wajib Tahu! Ternyata Ada “Rahsia Di Sebalik Angka” Sticker Yg Ditampal Dibuah, Jgn Beli Buah Yg Angka Awalnya ‘8’ !!! appeared first on KITA VIRAL.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.