Loading...
BV

KIAMAT Sudah Dekat. MASYAALLAH.. Ini KRONOLOGI Kiamat Yang Terdapat Dalam AL QURAN

KIAMAT Sudah Dekat. MASYAALLAH.. Ini KRONOLOGI Kiamat Yang Terdapat Dalam AL QURAN | Baca Viral – HARI kiamat pasti tiba, cuma kita tidak tahu bilakah tibanya hari pengadilan ini. Hanya ALLAH SWT yang tahu. Jika kita tidak ingin menyesal ketika pengadilan ALLAH berada di depan mata, persiapkanlah diri sebelum terlambat. Bertaubatlah…

AL QURAN – KALAM ALLAH

Dalam al-Quran, terdapat banyak perkataan digunakan bagi menggambarkan peristiwa besar kiamat. Antara seruan kiamat dalam al-Quran seperti yaum al-khuruj (hari keluar) dalam Surah Qaf ayat 42, yaum al-hisab (hari perhitungan) Surah Sad ayat 26, yaum al-akhir (hari akhir) Surah An- Nisaa ayat 136 dan banyak lagi.

Demikian nama kiamat yang digunakan dalam al-Quran. Kesemua nama menggambarkan perihal proses keseluruhan alam akhirat. Ia bermula dengan kehancuran dunia dan alam semesta. Kemudian, disusuli dengan kebangkitan semula, dihimpunkan di padang mahsyar, dipertontonkan azab dan nikmat, bermulanya hitungan hisab, timbangan amalan, mahkamah Ilahi, titian sirat dan penyudahnya ialah syurga atau neraka.

KRONOLOGI ALAM AKHIRAT

Secara umumnya, alam akhirat mempunyai beberapa fasa yang panjang. Sebahagian makhluk diberi peluang untuk berasai kesemua fasa ini sepenuhnya. Ada pula dalam kalangan mereka yang sempat melalui beberapa fasa, kemudian terus melangkau menuju ke syurga mahupun neraka.

ALAM BARZAKH

Alam barzakh, tempat persinggahan pertama bagi si mati sebelum kiamat. Tempat tersebut berada di tengah-tengah alam dunia dengan alam akhirat. Di alam barzakh, ulama sepakat mengenai kewujudan azab dan nikmat kubur. Dalam alam barzakh juga, segala nikmat mahupun azab dirasai secara hakiki dan bukan sekadar bayangan mahupun perasaan.

Di alam kubur, pertanyaan munkar dan nakir berlaku terhadap roh dan jasad. Ketika itu, jawapan yang diperoleh adalah hasil daripada amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia. Jika amalan kebaikan yang dibawa, pasti seorang itu mampu menjawab semua soalan dengan mudah. Lantas kuburnya bercahaya dan diluaskan sehingga 70 hasta. Seterusnya, dia diberi tidur yang nyenyak dengan kenikmatan sehingga hari kiamat.

Sementara bagi mereka yang ingkar dan derhaka, kegagalan menjawab soalan di dalam kubur bakal menyaksikan mereka terus diazab.

SANGKAKALA KEHANCURAN

Apabila tibanya saat kehancuran dunia dan alam semesta, Malaikat Israfil akan diarahkan ALLAH supaya meniupkan sangkakala. Tiupan pertama akan menyebabkan berlakunya kehancuran seluruh alam semesta sekali gus mematikan semua makhluk yang bernyawa.

Tiupan kehancuran ini menggegarkan seluruh alam semesta sehingga dunia dan cakerawala bertembung antara satu sama lain. Ketika itu gunung menjadi rata, serangan ombak tsunami menggila, bintang-bintang bertaburan, matahari akan digulung serta semua makhluk berterbangan. Setelah itu, bermulalah alam baru yang dinamakan alam akhirat yang kekal abadi.

SANGKAKALA KEBANGKITAN

Setelah beberapa lama alam semesta dilenyapkan, ALLAH menciptakan semula alam yang baru. Di sana, manusia akan dibangkitkan dan dikumpulkan semula untuk menerima pembalasan atas segala amalan.

Sesudah wujudnya alam akhirat, Malaikat Israfil dihidupkan semula untuk menyempurnakan tiupan sangkakala kebangkitan. Setelah sangkakala kedua ditiup, seluruh umat dibangkitkan dalam keadaan telanjang tanpa berpakaian kecuali mereka yang mendapat kemuliaan daripada-Nya pada hari tersebut.

PADANG MAHSYAR

Setelah semua makhluk dibangkitkan, mereka akan diarah bergerak menuju ke satu tempat persinggahan untuk diadili. Tempat tersebut mempunyai permukaan pasir rata yang dinamakan sebagai padang mahsyar.

Semua makhluk akan berada di padang mahsyar dalam satu tempoh yang lama. Selain itu, pelbagai dugaan dan rintangan mula dirasai. Antara dugaan yang dahsyat ketika itu ialah terbitnya matahari yang teramat terik sehingga dirasakan seolah-olah berada sejengkal di atas kepala. Namun, beruntunglah tujuh golongan yang mendapat perlindungan ALLAH pada ketika itu.

Sumber : BH

The post KIAMAT Sudah Dekat. MASYAALLAH.. Ini KRONOLOGI Kiamat Yang Terdapat Dalam AL QURAN appeared first on BACA VIRAL.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.