Loading...
KV

Korea Tembak Peluru Ke Jepun, Ini PERINGATAN Rakyat Buat Jepun Bersedia !!!

Korea Tembak Peluru Ke Jepun, Ini PERINGATAN Rakyat Buat Jepun Bersedia !!! | KITA VIRAL – Korea Utara telah melancarkan peluru berpandu yang melepasi utara Jepun kelmarin. Sistem amaran mesej teks dan siren J-Alert kerajaan menasihatkan orang ramai di kawasan itu untuk mengambil langkah berjaga-jaga dan bergerak ke ‘bangunan yang kukuh atau ruang bawah tanah’.

PELURU PECAH MENJADI TIGA

Tentera Jepun tidak mencuba untuk menembak peluru berpandu itu, yang melepasi wilayahnya sekitar jam 6.06 pagi.

Ia pecah menjadi tiga keping apabila melepasi pantai Hokkaido dan mendarat di Lautan Pasifik, sekitar 700 kilometer di timur Cape Erimo, selepas perjalanan 1,700 meter dalam masa lapan minit.

Ini adalah kali pertama Korea Utara melancarkan peluru melintasi Jepun sejak 2009. Kim Jong Un telah menjalankan beberapa siri pelancaran ujian dan baru-baru ini mengancam wilayah AS di Guam.

Pelancaran sebelum ini oleh diktator itu selalu menghindari kearah Jepun. Tetapi apa-apapun sebarang pelancaran misil ke Guam, ia perlu terbang melintasi negara pulau Asia itu.

PERISIKAN MENGESAN TANDA RAHSIA

Pelancaran itu, dari Pyongyang, datang selepas Perkhidmatan Perisikan Kebangsaan Seoul (NIS) memberitahu penggubal undang-undang Korea Selatan pada sesi parlimen tertutup bahawa ia telah mengesan tanda-tanda rahsia yang sedang bersedia untuk ujian nuklear lain di tapak uji bawah tanah Punggye-ri.

Peluru berpandu itu pecah menjadi tiga keping apabila melepasi pantai Hokkaido dan mendarat di Lautan Pasifik Utara, sekitar 700 kilometer timur Tanjung Erimo.

Dibawah kuasa Kim Jong-un, Pyongyang telah mencapai kemajuan pesat dalam membuat teknologi peluru berpandu balistik yang melanggar resolusi PBB.

Setiausaha ketua kabinet Jepun, Yoshihide Suga, menyifatkannya sebagai ‘ancaman yang tidak pernah terjadi sebelumnya’.

TEKS PERINGATAN PADA RAKYAT JEPUN

Teks peringatan kepada warganegara berkata: ‘Peluru berpandu dilancarkan dari Korea Utara. Sila berpindah ke bangunan yang kukuh atau ruang bawah tanah. ‘

Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe berkata beliau akan melakukan apa sahaja untuk melindungi orang Jepun.

‘Kami akan berusaha keras untuk melindungi kehidupan rakyat dengan tegas,’ kata Abe kepada wartawan dalam ucapan ringkas ketika dia memasuki jabatannya untuk mengadakan pertemuan kecemasan berkenaan tembakan peluru berpandu tersebut.

RESPON PBB BERKENAAN PELANCARAN PELURU KOREA

Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan telah meminta mesyuarat Majlis Keselamatan PBB untuk membincangkan tindakan Korea Utara, kata diplomat. Namun ia tidak jelas bila mesyuarat Majlis Keselamatan 15 anggota akan diadakan.

Pentagon bertindak balas, mengesahkan bahawa mereka sedar pelancaran itu. Korea Utara melancarkan peluru berpandu baru ke jirannya Jepun

‘Kami menilai Korea Utara melakukan pelancaran peluru berpandu dalam tempoh 90 minit terakhir.

‘Kita dapat mengesahkan bahawa peluru berpandu yang dilancarkan oleh Korea Utara melintasi Jepun. Kami sedang dalam proses menilai pelancaran ini.

TIDAK BERI ANCAMAN PADA AMERIKA UTARA

‘Komando Pertahanan Aeroangkasa Amerika Utara (NORAD) menentukan pelancaran peluru berpandu dari Korea Utara tidak menimbulkan ancaman kepada Amerika Utara.

‘Kami sedang bekerjasama dengan Komando Pasifik, Komando Strategik dan NORAD akan menyediakan kemas kini secepat mungkin.’

Setiausaha Luar British, Boris Johnson berkata dia ‘marah’ oleh ‘provokasi curiga’ pelancaran peluru berpandu terbaru Korea Utara itu.

Korea Utara melancarkan roket ke atas Jepun pada tahun 1998 dan kemudian muatan satelit pada tahun 2009.

SIRI PELANCARAN UJIAN PELURU KIM JONG UN

Kim Jong Un telah menjalankan satu siri pelancaran ujian untuk membangunkan kemampuan peluru berpandu dan baru-baru ini mengancam untuk menghantar rudal di barat Jepun dan ke perairan berhampiran wilayah A.S di Guam.

Korea Utara mungkin bersiap untuk ujian keenam senjata nuklearnya, pegawai Korea Selatan telah memberi amaran.

Tentera Jepun mengamalkan melancarkan bateri anti-peluru berpandu di tiga pangkalan A.S. di Jepun. Tentera A.S. berkata latihan itu akan menguji keupayaan pasukan Jepun dan A.S untuk bekerjasama dan menilai lokasi penembakan di pangkalan. Mereka juga akan membenarkan Jepun untuk mengamalkan penggunaan segera sistem anti-peluru berpandu PAC-3.

Sumber : DailyMail

The post Korea Tembak Peluru Ke Jepun, Ini PERINGATAN Rakyat Buat Jepun Bersedia !!! appeared first on KITA VIRAL.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.