Loading...
gengsensasi

'Selepas buat Lasik Surgery, mata power 800+ itu hilang & tak perlu pakai cermin mata' - Nina



Ramai pula yang inbox saya tentang Lasik Sugery (bahasa senang sebut laser mata, untuk hilangkan rabun). Hari ini baru rasa betul-betul taip tulisan dengan betul. Macam mana rasa, berdebar ke, tak takut ke. 

Saya buat lasik ini di UIA Kuantan, Pahang. Kalau nak pergi, pastikan buat temujanji terlebih dahulu. Dalam sebulan lebih, barulah saya dapat giliran untuk buat. Kos, RM3,500 untuk dua biji mata. Ramai yang kata murah berbanding tempat lain. Sampai jiran saya sendiri terkejut, sebab isteri dia buat di tempat lain menelan belanja RM3,500 untuk sebiji mata sahaja. Di UIA bukan pelajar yang buatkan, tetapi Doktor Pakar. Jangan risau. 


Sebelum saya berpeluang membuat lasik ini, doktor akan periksa keadaan mata, tisu mata dan semua yang berkaitan. Kemudian barulah dia akan beri tarikh untuk buat pembedahan iaitu 26 Januari baru-baru ini. 

Saya pergi seorang diri sahaja, rileks bawa bekalan roti sambil daftar untuk pembedahan. Tengok kawan-kawan yang lain semua bawa pasangan. Sampau jururawat pun tanya, "datang seorang ke?" senyum saja.

Pada hari itu, ada 11 orangs yang buat pembedahan. Saya orang yang kedua. 

Selesai daftar dan buat pembayaran semua, jururawat suruh tukar pakaian dan pakai pakaian macam orang nak jalani pembedahan itu. Selepas itu, bahagian mata dilap dan dititis dengan ubat kebas. Memang sempoi gile rasa. Kemudian doktor panggil masuk ke bilik pembedahan. Tak perlu bertolak duduk atas katil, jalan saja masuk ke dalam bilik itu. Sudahlah sejuk.

Jururawat suruh baring sambil dia selimutkan. Memang besin itu besar sangat. Dalam bilik itu ada 6-7 orang. Doktor pakar, seorang saja. Doktor pula jenis pak lawak. Bermulalah pembedahan. 

Doktor buat mata sebelah kanan dulu. Ditarik sikit bulu mata, kemudian diletak pendakap bagi luaskan mata. Masa itu saya sedar, cuma mata dah kebas. Doktor cuci mata dengan ubat, sapu apa entah. Kemudian jururawat panggil, Nina Suraya, start lasik". 

Masa itu saya nampak atas mata ada macam lampu-lampu sahaja. Kemudian doktor kira, "Okay. 13 second lasik done!". Masa lasik itu memang bau macam benda terbakar. Kemudian terus mata clear. Terjua sangat. 

Kemudian buat pula mata sebelah kiri, benda yang sama. Akhirnya doktor letak ubat dan selesai. Doktor kata "tahniah, pembedahan berjaya". Saya terus bangun dan ucap terima kasih pada doktor dan jururawat semua sambil keluar dari bilik pembedahan itu. Toleh kiri, nampak yang lain tengah menunggu giliran, siap cakap "Good luck semua". 

Saya terus tukar baju. Jururawat titis ubat dan bagi ubat bawa balik. Sempoi gile, 15 minit saja mata yang power 800 lebih itu dah hilang. Mata saya clear seperti biasa tanpa perlu pakai cermin mata atau lens. Alhamdulillah. 

Pengalaman tak boleh lupa, hari ini saya dah sihat dah, itulah boleh taip panjang-panjang. Sebenarnya dah lima tahun nak buat, tetapi bila nak buat, mengandung. Tahun ini tercapai juga.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.