Loading...
gengsensasi

'Kalau dia tak nak bayar, hidupnya akan susah dan takkan tenang'


Hujung 2 bulan lepas tahun 2016, saya call Abah untuk minta tolong pungut hutang daripada orang yang langgar kereta saya. Nak dapatkan bayaran supaya bumper belakang tu diganti. Dah Abah lawyer, memang kuasa dia saya guna habis la. Ahaa.

Kos baikinya RM750. Saya whatsapp kat orang tu sudahnya orang tu marah balik. Ikut hati, mahu aje nak hambur balik. Orang tu seen mesej saya. Saya tanya boleh bayar ke tak? Last-last dia kata tak cukup duit. Dalam hati, kan boleh je cakap baik-baik rather than kau hambur harsh word.

By the time dah sampai waktu saya minta hutang, Abah cakap jangan aniayai orang. Saya macam like, 

What the heck?

Anak muda, darah panas. Saya cakap

No, I don't statisfied at all. He, the one yang langgar kereta kak long and it making me trauma. Suppose I am the one yang teraniayai

Abah cakap something. Cuma masa tu saya rebel. Last-last saya tak dengar pun Abah explain pasal aniyai tu. Err, sebenarnya memang tak nak dengar pun sebab hati tengah gelegak.

But the point yang Abah nak sampaikan adalah,

Why not you repair first that car, then I will help you to get the hutang.

Saya masih berkeras nak dia bayar dulu, baru repair. Sebab dah expact kalau saya buat macam tu, mesti dia takkan bayar.

Kata Abah, "Dah dia tak nak bayar, nak buat macam mana. Kalau dia tak nak bayar, hidupnya akan susah. Hidupnya takkan tenang."

Knock, knock. Terketuk minda sedikit. Buatkan saya sedikit kendur bicara dan teringat sesuatu.

1 saat...
2 saat...
3 saat...

"Abah tahu, sebelum ni I do pray supaya dia dikurniakan rezeki yang lebih untuk dia dapat bayar kak long. But I forgot to pray for myself why don't I get lebih banyak rezeki duit untuk dapat repair kereta tu."

Duit ada untuk keperluan lain cuma bajet untuk baiki kereta belum ada. And it make me realize sebenarnya diri bergantung harap pada manusia untuk bayar. But then, lupa nak doakan diri sendiri.

Sudahnya, saya abaikan sama ada dia nak bayar atau tak. Terpulang. I do my job untuk repair sikit-sikit. Sedekah fatihah banyak-banyak untuk dia. Supaya hidupnya tak makin susah.

Kadang ada nakalnya juga saya balas doa yang tak patut. Perasaan nak membalas gitu. Sudahnya sedekah Al-Fatihah untuk diri sendiri sebab susah jugak nak urus emosi.

Artikel ini dikongsi di The Reporter dengan keizinan dari Hajar Abdullah

About Cite Malaya

Powered by Blogger.