Loading...
TR

'TIba-tiba Grab call maklumkan akaun aku permanently banned sebab reckless driving style' - Driver Grab dakwa dianiaya penumpang


Gara-gara tindakan yang tidak bertanggungjawab seorang penumpangan, pemandu Grab ini terpaksa redha apabila pihak pengurusan Grab telah membuat keputusan untuk menamatkan perkhidmatannya atas alasan yang tidak munasabah. 

Frank Oceon, terdahulu memuat naik luahan rasa kesalnya dengan tindakan dua pihak berkenaan yang jelas sekali menganiaya kariernya sebagai pemandu Grab sepenuh masa. 

Meskipun Frank cuba menafikan aduan penumpang yang merupakan pelajar Universiti Malaya (UM) itu tidak munasabah, namun pihak pengurusan Grab enggan peduli dan tegas dengan keputusannya. 

"Inilah job yang telah musnahkan kareer aku sebagai driver Grab. Akaun aku berakhir semalam, permanently banned. 

"Ceritanya, aku ambil seorang rider yang merupakan pelajar di Universiti Malaysa (UM) Kota Kinabalu College, UM. Hantar ke Capri Bangsar, dekat saja. Dia guna GrabShare. Aku sanggup ambil lagi sebab dah lewat malam, aku kira ini last trip aku untuk keluar dari UM sebab aku dah nak balik, dah mau jumpa anak bini sebelum mereka tidur. 

"Aku tunggu rider ini dalam 7 minit. Dia sampai dengan makanan panas dia masuk dalam kereta. Bau itu memang tak payah cakaplah, rimas hidung ini. Tetapi aku tak complaint apa-apa dan aku tak tegur pun yang lain kali jangan lambat. Aku greet dia seperti biasa. 

"Dia bercakap dengan telefon sepanjang 15 minit perjalanan. 

"Tiba-tiba hari ini Customer Services Grab menghubungi aku dan memaklumkan akaun aku kena permanently banned sebab reckless driving style. Katanya, trip ini yang report. 

"Setahu aku, aku drive perlahan saja sebab dalam kawasan Universiti Malaya. Tapi Customer Services tak mengendahkan kata-kata aku, sebaliknya terus cakap pihak pengurusan telah membuat keputusan. 



"Maka berakhirlah kareer fulltime Grab aku selama-lamanya. Terfikir juga, apa anak bini aku nak makan? Sebab saving pun cukup-cukup untuk bayar duit sewa kereta sahaja. Maka berlinangan jugalah air mata jantan aku ini mengalir. 

"Good bye dear friends drivers," tulisnya di Facebook. 

Sementara itu, netizen turut kesal dengan tindakan pihak pengurusan Grab yang tidak menyiasat aduan itu terlebih dahulu bagi memastikan kesahihannya sehingga menganiaya kakitangan mereka yang tidak bersalah. 

"Hi Grab, I need to understand why your management didn't investigate the complain/report thoroughly before terminating his service? Termination of service ain't a joke," kata @sayiela. 

"Saya mula menggunakan perkhidmatan MyCar minggu lepas dan kebanyakan pemandunya berkata mereka merupakan bekas pemandu Grab yang kecewa dengan pihak Grab tidak mahu mendengar penjelasan dan membatalkan akaun mereka serta merta setiap kali mereka mendapat kurang dari empat bintang atau aduan yang tidak masuk akal seperti tayar depan kereta kotor," kata @nadyaazii. 

Ramai netizen yang menyelar tindakan pihak Grab yang dianggap tidak wajar dan menuntut penjelasan dari Grab. 

Setelah diasak ramai netizen, pihak Grab tampil menjelaskan bahawa tindakan itu dibuat selepas pihaknya menjalankan siasatan pada maklum balas yang dibuat oleh penumpang dan pemandu berkenaan.


Malangnya, netizen masih tidak berpuas hati dengan penjelasan tersebut kerana aduan yang dikemukakan oleh penumpang terbabit berunsur penganiayaan terhadap Frank Oceon.

About Cite Malaya

Powered by Blogger.