Loading...
TR

'Saya cuba amalan ini sebulan dan berat badan saya naik!' - Kurang berat badan? Cuba amal 5 tips ini


Setiap orang inginkan bentuk badan yang ideal. Oleh yang demikian, kita seringkali melihat status-status di media sosial tips-tips untuk menurunkan berat badan dan senaman-senaman yang perlu dilakukakan untuk mengatasi masalah ini. 

Tetapi, berbeza pula dengan tips yang dikongsi oleh Sheera yang memberikan tips untuk menaikkan berat badan. Selain membuat serba sedikit tentang kajian tentang pemakanan yang boleh menaikkan berat badan, dia juga telah merujuk kepada doktor. Setelah itu, dia membuat keputusan untuk membuat jadual pemakanannya. 

Selepas sebulan mengamalkan jadual tersebut, hasilnya berat badannya telah naik daripada 48.5 kilogram kepada 54.5 kilogram dalam masa sebulan. 

TIPS untuk menaikkan berat badan. Sebelum memulakan tips ini, berat saya adalah 48.5 kilogram (KG) dan ketinggian pula 165 cm. Masalah saya dengan pemakanan adalah saya seorang yang jenis tak suka minum susu, kekacang dan cheese serta kurang selera. Kerisauan saya adalah BMI underweight kerana berat badan tidak seimbang dengan ketinggian.

So after make research about food to gain weight dan dapatkan nasihat doktor saya decide to make timetable, easy tips with target. Doing this just to try and let's see the result! Saya telah meletakkan target 58 kg sebagai berat yang maksimum. Berat badan yang ideal adalah 50 kg sehingga 60 kg. 

Antara makanan yang menaikkan berat adalah seperti makanan yang saya senaraikan di atas dan yang saya sendiri  tak suka.  But i need to do something, because i’m underweight! So i start the next day! 


1. SUSU FULLCREAM

Pagi dan malam wajib minum susu atleast satu gelas (sebab tak suka paksa juga). Minum susu full cream because tinggi protein dan karbohidrat. Berbeza dengan low fat dan yang ada flavour seperti chocolate. Saya minum brand Dutchlady. 


2. VITAMIN  C

Makan vitamin C satu capsules/day atau boleh skip selang dua hari sekali. In one week dalam 2/3 biji je.  Hari yang skip tu saya makan buah je bebanyak. Sedap pun sedap hehe. Tapi on the day you take vitamin C tu, make sure minum 2/3liter mineral water!  Bukan air teh ais mamak ke Starbuck ke ok. Hehe.  

Vitamin C is dietary supplement, selain daripada untuk skin, vitamin ini boleh menambahkan selera makan. Membuak rasa, asyik nk makan saja. (I need this because saya jenis tank kecik, makan sikit kenyang dan selera tak kuat sangat). So perlu vitamin C untuk membantu selera makan. So now asyik lapar je. Teringin tu teringin ni. Hehe. Bila dah selera asyik nak kunyah saja.

3. TIMETABLE MAKAN

Kene makan on time, make sure ambil breakfast!  Breakfast itu penting dan kalau lapar je makan! Kunyah je banyak-banyak. Makan sikit tu sikit ni. I mean, bila dah telan nasi. Selepas tu kunyah laa benda lain.

4. FOOD TAKEN

Ambil kekacang, soys, dairy milk dan cheese. Perlu makan banyak kali, hehe.

5. REFFER DOCTOR

Disclaimer: Make sure reffer doctor juga ya. Kalau dah underweight kadang-kadang sebab cacing juga. Cuba reffer doctor first okay. 

You know what? I'm doing this semalam genap one month! So nak share the result. Dan every week memang timbang dan guna penimbang yang sama. The result memang unexpected! Selepas sebulan, berat saya pada minggu pertama adalah 50.2 kg, pada minggu kedua sebanyak 51.2 kg, minggu ketiga 52.3 dan minggu keempat 54.5 kg. 

Yeayyy!! Walaupun berat naik, saya rasa lemak saya tersekat di skala dua iaitu di pipi dan bahagian tidak sepatutnya. Tapi, im happy with the result! Alhamdulillah syukur i’m not underweight anymore! Yes! Goodluck you all's! 




Semoga berguna. #SheeraShareTheTips

Sumber:  Siti Shairah

About Cite Malaya

Powered by Blogger.